Kwalifikacja: CHM.02 - Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu chemicznego
Zastosowanie transportera pneumatycznego do przewozu zbrylonego, wilgotnego materiału ziarnistego może wywołać
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Kiedy używamy transportera pneumatycznego do przewożenia wilgotnego, zbrylonego materiału ziarnistego, możemy napotkać różne problemy, takie jak zatykanie przewodów czy awarie ssawy. Materiał, gdy jest wilgotny, ma tendencję do sklejania się, co prowadzi do powstawania brył. Te bryły mogą zablokować transport i spowodować, że ssawa będzie działać zbyt mocno, co z kolei zwiększa ryzyko uszkodzeń. Z mojego doświadczenia, bardzo ważne jest, aby dobierać transporter odpowiednio do rodzaju materiału, który przewozimy. W przypadku wilgotnych materiałów warto pomyśleć o dodatkowych urządzeniach do rozdrabniania lub suszenia przed transportem. Dobre praktyki inżynieryjne, jak chociażby przestrzeganie norm ISO dotyczących transportu pneumatycznego, mogą uchronić nas przed poważnymi problemami. No i regularne przeglądy sprzętu też są nie do pominięcia, bo mogą naprawdę zmniejszyć ryzyko zatorów.
Zgadza się, wilgotny materiał ziarnisty w transporcie pneumatycznym może sprawić różne kłopoty, ale niektóre rzeczy, które podałeś, są nie do końca trafne. Kiedy materiał się zatyka, zazwyczaj nie ma mowy o wzroście ciśnienia, bo to spadnie. Ograniczenie przepływu powietrza zwykle prowadzi do tego, że ciśnienie leci w dół, a nie w górę. Co do ciśnienia ssania, to też nie jest tak, że sama blokada spowoduje jego spadek. Właśnie wtedy ssawa może się przegrzać i uszkodzić. Zresztą, rozbijanie brył to nie jest zadanie transportera pneumatycznego, ale raczej efekt złej konstrukcji systemu lub braku odpowiednich urządzeń do pomocy. Pamiętaj, że kluczową sprawą w zaprojektowaniu systemu transportu pneumatycznego jest dobre oddzielenie materiału od źródła powietrza oraz kontrolowanie wilgotności przed transportem, co pozwala uniknąć zatorów.