Aby przygotować 5 dm³ roztworu azotanu(V) srebra o stężeniu 0,15 mol/dm³, należy najpierw obliczyć, ile moli tej substancji jest potrzebnych w przygotowywanym roztworze. Wzór na obliczenie liczby moli to: liczba moli = stężenie x objętość. W naszym przypadku to 0,15 mol/dm³ x 5 dm³ = 0,75 mola. Następnie musimy obliczyć masę azotanu(V) srebra (AgNO₃), korzystając z masy molowej tej substancji, która wynosi 169,87 g/mol. Mnożymy liczbę moli przez masę molową: 0,75 mola x 169,87 g/mol = 127,40 g. W praktyce, gdy przygotowujemy roztwory, ważne jest, aby dokładnie przestrzegać obliczeń, aby uzyskać pożądane stężenie. W laboratoriach chemicznych zachowanie odpowiednich proporcji i dokładności jest kluczowe dla uzyskania powtarzalnych i wiarygodnych wyników. Dobrą praktyką jest także przygotowywanie roztworów w odpowiednich warunkach, takich jak temperatura czy pH, które mogą wpływać na stabilność roztworu.
Obliczenia związane z przygotowaniem roztworu chemicznego mogą być mylące, zwłaszcza dla osób, które nie mają jeszcze doświadczenia w stoichiometrii. Często pojawiają się błędy polegające na niewłaściwym zrozumieniu podstawowych wzorów. Na przykład, niektóre osoby mogą pomylić objętość roztworu z ilością moli, co prowadzi do nieprawidłowych obliczeń. Inna powszechna pułapka to zastosowanie błędnej masy molowej substancji. W przypadku azotanu(V) srebra, jego masa molowa wynosi 169,87 g/mol, a nie 100 g/mol, co mogłoby prowadzić do błędnych wyników, takich jak 5,1 g lub 25,5 g. Wybór tych odpowiedzi sugeruje, że wykonano obliczenia, ale błędnie zinterpretowano jednostki lub pomylono masę molową z innymi substancjami. Również, jeśli ktoś by przyjął, że wystarczy rozpuścić 255 g tej substancji, to zignorowałby, że przy takim stężeniu uzyskano by znacznie mocniejszy roztwór niż zamierzony. W praktyce laboratoria chemiczne muszą przestrzegać standardów dotyczących bezpieczeństwa i jakości, w tym precyzyjnych obliczeń ilości reagentów. Dlatego ważne jest, aby każdy chemik potrafił zastosować zasady stoichiometrii w praktyce oraz unikał typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.