Odpowiedź Lux 10 SA SAE 30 jest poprawna, ponieważ wyniki fizykochemiczne oleju silnikowego w tej próbce są zgodne z wymaganiami technicznymi określonymi dla tego typu produktu. Oleje silnikowe klasyfikowane według SAE (Society of Automotive Engineers) posiadają różne specyfikacje, które definiują ich właściwości, takie jak lepkość i odporność na wysokie temperatury. W przypadku oleju Lux 10 SA SAE 30, wszystkie wartości laboratoryjne, takie jak wskaźnik lepkości i punkt zapłonu, mieszczą się w przyjętych normach, co czyni go odpowiednim do zastosowania w silnikach o niskiej i średniej obciążalności. Używanie odpowiednich olejów silnikowych, które spełniają wymagania producentów pojazdów, jest kluczowe dla zapewnienia ich prawidłowego działania oraz wydłużenia żywotności silnika. W praktyce, stosowanie oleju, który nie spełnia norm SAE, może prowadzić do szybszego zużycia silnika, a także zwiększonego zużycia paliwa.
Wybór innych gatunków oleju silnikowego jest niepoprawny z kilku powodów, które związane są z ich parametrami fizykochemicznymi. Olej Lux 8 SA SAE 20, mimo że może wydawać się atrakcyjną opcją, ma inną lepkość niż wymagana dla zastosowań w silnikach, które preferują oleje o wyższej lepkości, co może prowadzić do niewłaściwego smarowania i uszkodzenia podzespołów. Z kolei olej Lux 13 SA SAE 40, posiadający wyższą lepkość, nie spełnia standardów SAE dla silników, które są przystosowane do pracy z olejami o niższej lepkości, co może skutkować gorszym spalaniem i nadmiernym zużyciem paliwa. Użycie oleju Lux 6 SA SAE 20, również może wydawać się na pierwszy rzut oka rozsądne, jednak jego parametry fizykochemiczne w żaden sposób nie odpowiadają wymaganiom technicznym, które są kluczowe dla zapewnienia optymalnej pracy silnika. Ogólnie rzecz biorąc, wybór niewłaściwego oleju silnikowego wynika często z nieznajomości specyfikacji SAE oraz błędnych założeń o ich funkcji. Właściwy dobór oleju jest istotny dla efektywności energetycznej pojazdu oraz jego długotrwałej eksploatacji, dlatego tak ważne jest, aby kierować się zaleceniami producenta samochodu oraz standardami branżowymi.