Kwas azotowy(V) jest substancją silnie żrącą i utleniającą, co stawia wysokie wymagania dotyczące materiałów, z których wykonane są zbiorniki do jego transportu. Aluminium jest materiałem, który charakteryzuje się wysoką odpornością na korozję, a jednocześnie jest wystarczająco lekki, co ułatwia transport. Ponadto, aluminium nie reaguje z kwasem azotowym, co czyni je idealnym materiałem do przewozu tego typu substancji chemicznych. W praktyce, cysterny i zbiorniki wykonane z aluminium są powszechnie stosowane w przemyśle chemicznym i petrochemicznym, spełniając normy bezpieczeństwa oraz przepisy dotyczące transportu substancji niebezpiecznych, takie jak ADR (Umowa Europejska dotycząca Międzynarodowego Transportu Drogowego Towarów Niebezpiecznych). Warto zauważyć, że zastosowanie odpowiednich materiałów do przechowywania i transportu substancji chemicznych nie tylko chroni środowisko, ale również zapewnia bezpieczeństwo osób pracujących z tymi substancjami.
Stosowanie niewłaściwych materiałów do transportu kwasu azotowego(V) może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym awarii zbiorników i uwolnienia niebezpiecznych substancji. Grafit, choć ma pewne właściwości chemiczne, nie jest odpowiedni do transportu kwasu azotowego, ponieważ kwas ten może reagować z niektórymi postaciami węgla, prowadząc do degradacji materiału. Stal stopowa, choć często stosowana w przemyśle, nie jest najlepszym wyborem ze względu na ryzyko korozji, szczególnie w obecności silnych kwasów, co może zagrażać integralności zbiornika. Żelazo, z kolei, jest materiałem zdecydowanie nieodpowiednim, ponieważ reaguje z kwasem azotowym, co prowadzi do szybkiej korozji i osłabienia struktury zbiornika. Powszechnym błędem jest myślenie, że materiały, które są odporne na korozję w innych warunkach, będą odpowiednie do transportu silnych kwasów. W rzeczywistości, dobór materiału musi być uzależniony od specyfiki substancji chemicznej, jej właściwości oraz warunków transportu, zgodnie z wytycznymi norm międzynarodowych i krajowych regulacji dotyczących transportu niebezpiecznych materiałów. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do katastrof przemysłowych oraz zagrażać bezpieczeństwu ludzi i środowiska.