Świerk i jawor to dwa gatunki drewna, które wykazują znakomite właściwości akustyczne, co czyni je idealnymi materiałami do produkcji instrumentów muzycznych. Świerk, szczególnie świerk syberyjski, jest często wykorzystywany do budowy pudła rezonansowego w instrumentach strunowych, takich jak gitary, skrzypce czy wiolonczele. Jego lekkość oraz dobra przewodność dźwięku umożliwiają uzyskiwanie czystych i pełnych tonów. Jawor z kolei, dzięki swojej twardości i gęstości, jest ceniony w budowie instrumentów klawiszowych, takich jak fortepiany. Dobre właściwości akustyczne tych gatunków są związane z ich strukturą komórkową oraz sposobem, w jaki drewno reaguje na drgania dźwiękowe. W branży muzycznej, standardy dotyczące jakości drewna do instrumentów akustycznych są ściśle określone, a wybór odpowiednich materiałów ma kluczowe znaczenie dla brzmienia instrumentu. Przykładem może być zastosowanie świerku w słynnych instrumentach Stradivariusa, gdzie jakość drewna ma wpływ na ich niezwykły dźwięk.
Wybór innych gatunków drewna, takich jak topola, grusza, dąb czy brzoza, nie jest uzasadniony w kontekście ich zastosowania jako drewno rezonansowe w instrumentach muzycznych. Topola i grusza, mimo że mogą być używane do produkcji niektórych elementów instrumentów, nie charakteryzują się odpowiednimi właściwościami akustycznymi. Topola ma tendencję do bycia zbyt miękkim i mało gęstym drewnem, co przekłada się na ograniczone możliwości w zakresie generowania wyraźnego dźwięku. Grusza, chociaż może być wykorzystywana do mniejszych instrumentów, nie osiąga jakości akustycznej, jaką oferują świerk czy jawor. Dąb i brzoza, z drugiej strony, są bardziej twarde i gęste, co jest korzystne w niektórych zastosowaniach, ale jednocześnie sprawia, że ich brzmienie bywa zbyt szorstkie i nieprzyjemne w kontekście instrumentów, gdzie czystość i harmonijność dźwięku są kluczowe. Właściwości akustyczne drewna zależą od jego gęstości, elastyczności oraz struktury komórkowej, dlatego dobór gatunku drewna jest niezwykle istotny. Typowym błędem w ocenie odpowiednich materiałów jest niebranie pod uwagę tych kryteriów, co prowadzi do nieodpowiednich decyzji w produkcji instrumentów muzycznych.