Kwalifikacja: INF.07 - Montaż i konfiguracja lokalnych sieci komputerowych oraz administrowanie systemami operacyjnymi
Zawód: Technik teleinformatyk
Które urządzenie w sieci lokalnej nie segreguje obszaru sieci komputerowej na domeny kolizyjne?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Koncentrator, czyli taki hub, to urządzenie, które nie dzieli sieci na poszczególne domeny kolizyjne. Działa to tak, że przesyła wszystkie dane, jakie dostaje, do wszystkich portów bez żadnego ich filtrowania. W praktyce wychodzi na to, że każde urządzenie podłączone do koncentratora dzieli tą samą domenę kolizyjną. Może to prowadzić do większej ilości kolizji danych i przez to sieć może działać gorzej. Dlatego w nowoczesnych sieciach rzadko się je wykorzystuje, a zamiast tego stawiamy na przełączniki, które potrafią ładnie sortować ruch i zmniejszać kolizje. Jasne, w prostych i małych sieciach koncentrator może być ok, ale w większych sytuacjach lepiej mieć coś, co lepiej zarządza ruchem. Z mojego punktu widzenia, korzystanie z przełączników to zdecydowanie lepszy wybór, bo oferują znacznie lepszą wydajność i bardziej efektywne zarządzanie danymi.
Mosty, przełączniki i routery mają różne funkcje w sieciach i pomagają zarządzać ruchem, w tym dzielić sieć na różne domeny kolizyjne. Most działa na drugiej warstwie OSI, a jego zadaniem jest segmentowanie ruchu, co zmniejsza liczbę kolizji, bo tworzy oddzielne segmenty. Przełączniki, które też działają na tej samej warstwie, są jeszcze bardziej zaawansowane, bo używają MAC adresów do wysyłania danych tylko do właściwego urządzenia, co zmniejsza ryzyko kolizji. Z kolei routery działają na trzeciej warstwie i zarządzają ruchem między różnymi sieciami, co czyni je bardzo ważnymi w sieciach IP. Często ludzie myślą, że wszystkie te urządzenia są podobne do koncentratorów, ale tak nie jest. Koncentrator przesyła dane do wszystkich urządzeń, a mosty, przełączniki i routery robią to znacznie lepiej, co poprawia wydajność sieci. Dlatego, wybierając urządzenia do sieci, warto mieć na uwadze te zasady segmentacji ruchu i efektywności według nowoczesnych standardów.