RTP, czyli Real-time Transport Protocol, jest protokołem zaprojektowanym do transmisji danych w czasie rzeczywistym, co czyni go idealnym do przesyłania mediów takich jak dźwięk i wideo. Obsługuje różnorodne formaty, w tym PCM, GSM, MP3 dla audio oraz MPEG i H263 dla wideo. RTP jest kluczowym elementem w systemach komunikacji multimedialnej, takich jak VoIP czy streaming wideo, gdzie opóźnienia muszą być minimalne, a jakość transmisji musi być zachowana. Protokół ten działa na poziomie aplikacji i zazwyczaj współpracuje z protokołem kontrolnym, takim jak RTCP (RTP Control Protocol), który monitoruje jakość transmisji i synchronizację strumieni. W praktyce, RTP jest wykorzystywany w popularnych aplikacjach do wideokonferencji, streamingu gier oraz transmisji live, gdzie istotne jest zapewnienie płynności i ciągłości odbioru danych. Dzięki standardom związanym z RTP, takim jak RFC 3550, programiści i inżynierowie mogą tworzyć kompatybilne systemy, które efektywnie wykorzystują możliwości protokołu.
PPPoE, czyli Point-to-Point Protocol over Ethernet, jest protokołem warstwy datagramu, który służy do komunikacji między komputerami w sieciach Ethernet. Jego głównym celem jest umożliwienie dostępu do Internetu, a nie transmisji multimediów w czasie rzeczywistym. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że ze względu na obecność 'Ethernet' w nazwie, PPPoE ma zastosowanie w transmisji danych audio i wideo, co jest błędnym rozumieniem jego funkcji. SSL, z drugiej strony, jest protokołem warstwy aplikacji używanym do zabezpieczania komunikacji w Internecie poprzez szyfrowanie danych. Chociaż SSL jest istotny dla bezpieczeństwa transmisji, nie jest odpowiedni do dostarczania strumieni audio i wideo w czasie rzeczywistym, ponieważ nie został zaprojektowany z myślą o niskich opóźnieniach i efektywnym przesyłaniu dużych ilości danych. HELO, z kolei, jest komendą używaną w protokole SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) do identyfikacji nadawcy wiadomości e-mail. Nie ma zastosowania w kontekście transmisji mediów, co czyni go nieodpowiednim w tej sytuacji. Stąd korzystanie z tych protokołów w kontekście transmisji multimedialnej prowadzi do nieefektywności oraz może wprowadzać opóźnienia i problemy z jakością przekazu.