Licencja OEM (Original Equipment Manufacturer) jest typem licencji, która przyporządkowuje oprogramowanie do jednego, konkretnego zestawu komputerowego. Tego rodzaju licencja jest powszechnie stosowana przez producentów sprzętu komputerowego. Oprogramowanie OEM jest dostarczane razem z nowym komputerem i jest ściśle związane z danym urządzeniem, co oznacza, że nie może być przenoszone na inne komputery. Przykładem może być system operacyjny Windows, który często jest preinstalowany na nowych laptopach i komputerach stacjonarnych. W praktyce, oznacza to, że właściciel komputera posiada licencję wyłącznie na tym urządzeniu, co zabezpiecza producentów przed nieautoryzowanym kopiowaniem oprogramowania. Dobrą praktyką w branży jest przestrzeganie zasad licencjonowania, co ma na celu ochronę zarówno twórców oprogramowania, jak i użytkowników końcowych, zapewniając zgodność z prawem oraz wsparcie techniczne od producenta.
Licencje CPL (Common Public License) oraz GNU GPL (General Public License) reprezentują zupełnie inny model licencjonowania, gdzie oprogramowanie jest udostępniane na zasadzie otwartego dostępu. Takie licencje pozwalają użytkownikom na modyfikację i dystrybucję oprogramowania, co sprawia, że nie są one dedykowane do konkretnego zestawu komputerowego. W przypadku licencji BOX, zazwyczaj odnosi się ona do oprogramowania sprzedawanego w formie pudełkowej, które może być instalowane na wielu urządzeniach, w zależności od warunków licencji, ale nie jest przypisane wyłącznie do jednego sprzętu. Użytkownicy często mylą te różne modele licencjonowania, co prowadzi do błędnych założeń, że wszystkie licencje umożliwiają swobodne przenoszenie oprogramowania. W praktyce, zasady licencjonowania są kluczowe dla zrozumienia, jak oprogramowanie może być używane i dystrybuowane. Niezrozumienie różnic między tymi typami licencji może skutkować nie tylko problemami prawnymi, ale także utratą dostępu do wsparcia technicznego. Warto zatem zaznajomić się z konkretnymi warunkami każdego z typów licencji przed podjęciem decyzji o zakupie lub używaniu oprogramowania.