Ładunek umieszczony na podłodze przestrzeni ładunkowej pojazdu kategorii N2, N3, O3 i O4 powinien być zabezpieczony w sposób umożliwiający zrównoważenie sił działających na ładunek podczas przyspieszania i hamowania. W kontekście norm transportowych, zwłaszcza według przepisów regulujących transport drogowy, konieczne jest, aby ładunek był zabezpieczony w stopniu równym co najmniej 80% jego ciężaru. Oznacza to, że w przypadku hamowania lub nagłego przyspieszenia, siły działające na ładunek nie powinny przekroczyć tej wartości, aby zapobiec jego przesunięciu lub wypadnięciu z przestrzeni ładunkowej. Przykładowo, podczas transportu palet z towarem w pojeździe ciężarowym, stosowanie odpowiednich pasów mocujących czy też systemów blokujących, powinno być zaprojektowane z myślą o tego typu obciążeń. Dostosowanie się do tego standardu minimalizuje ryzyko uszkodzenia ładunku oraz zwiększa bezpieczeństwo drogowe, zgodnie z zasadami logistycznymi i normami branżowymi.
Zabezpieczenie ładunku na poziomie 100%, 50% czy 40% ciężaru to podejścia, które nie uwzględniają specyfiki sił działających na ładunek w trakcie transportu. W przypadku 100% ciężaru, w praktyce może to prowadzić do niewłaściwego rozkładu obciążeń, co zwiększa ryzyko uszkodzenia pojazdu oraz samego ładunku. Przekroczenie dopuszczalnych wartości obciążenia może także prowadzić do problemów z przepisami drogowymi. Z kolei zabezpieczenie na poziomie 50% czy 40% nie jest wystarczające w kontekście dynamicznych sił, które mogą wystąpić podczas nagłego hamowania lub przyspieszania. W takich sytuacjach siły mogą przekraczać wartości grawitacyjne ładunku, co skutkuje jego przesunięciem. Właściwym podejściem jest zrozumienie, że siła przyspieszenia lub hamowania mówią o konieczności zabezpieczenia ładunku na poziomie co najmniej 80% jego ciężaru, co pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla ładunku, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla każdego, kto zajmuje się transportem, gdyż niewłaściwe zabezpieczenie ładunku może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym wypadków drogowych.