Zawód: Technik transportu drogowego
Kategorie: Budowa pojazdów Eksploatacja i obsługa
Cichy, regularny stuk metaliczny, który zmniejsza się przy podwyższeniu temperatury i pracy silnika z dużą prędkością obrotową, jest typowym objawem nadmiernych luzów zaworowych. W efekcie zbyt dużych luzów zaworowych, zawory mogą nie zamykać się prawidłowo, co prowadzi do ich niepełnego styku z gniazdem zaworowym. Przy wzroście temperatury silnika, materiały rozszerzają się, co może zmniejszać luz, a tym samym i dźwięk stukania. W praktyce mechanicy często dokonują regulacji luzów zaworowych podczas przeglądów technicznych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w serwisowaniu silników. Niezbędne jest regularne sprawdzanie luzów zaworowych w samochodach, szczególnie w starszych modelach silników, gdzie taka regulacja jest często zalecana przez producentów. Właściwe ustawienie luzu zaworowego zapewnia optymalną pracę silnika, zwiększa jego efektywność oraz zmniejsza ryzyko dalszych uszkodzeń związanych z nieprawidłową pracą zaworów.