Silnik spalinowy jest kluczowym elementem układu napędowego pojazdu, odpowiedzialnym za wytwarzanie momentu obrotowego, który następnie napędza pojazd. Działa on na zasadzie spalania paliwa, co generuje energię mechaniczną. W praktyce, silniki spalinowe są wykorzystywane w większości samochodów osobowych i dostawczych, gdzie ich wydajność i moc są krytyczne dla osiągów pojazdu. W standardzie Euro 6, na przykład, silniki muszą spełniać określone normy emisji spalin, co jest dowodem na to, że inżynierowie nie tylko skupiają się na mocy i momencie obrotowym, ale także na wpływie na środowisko. Właściwy dobór silnika do danego pojazdu ma kluczowe znaczenie, ponieważ wpływa na jego osiągi, zużycie paliwa oraz komfort jazdy. Silnik spalinowy współpracuje z innymi elementami układu napędowego, takimi jak skrzynia biegów i most napędowy, co tworzy złożony system, w którym każdy element odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania pojazdu.
Most napędowy, skrzynia biegów oraz mechanizm różnicowy to istotne komponenty układu napędowego, ale nie są odpowiedzialne za wytwarzanie momentu obrotowego. Most napędowy ma za zadanie przenoszenie momentu obrotowego od skrzyni biegów na koła pojazdu, a nie jego generowanie. Skrzynia biegów z kolei służy do zmiany przełożeń, co pozwala na dostosowanie momentu obrotowego silnika do warunków jazdy, ale sama w sobie nie wytwarza energii mechanicznej. Mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy pomiędzy koła, umożliwiając im obracanie się w różnych prędkościach podczas skręcania, jednak również nie generuje momentu obrotowego. Takie błędne rozumienie funkcji tych komponentów prowadzi do nieporozumień na temat ich roli w układzie napędowym. Właściwe pojmowanie funkcji silnika spalinowego jako źródła momentu obrotowego jest kluczowe dla zrozumienia działania całego układu, ponieważ to właśnie silnik, poprzez spalanie paliwa, przekształca energię chemiczną w mechaniczną, co pozwala na poruszanie się pojazdu. Ignorowanie tej podstawowej zasady może skutkować błędnym doborem części czy nieefektywnym zarządzaniem parametrami silnika w trakcie eksploatacji pojazdu.