Odpowiedź SAE 5W30 jest właściwa dla silnika diesla eksploatowanego w temperaturach od -35ºC do 15ºC ze względu na jego szeroki zakres lepkości. Oznaczenie '5W' wskazuje, że olej ma odpowiednią płynność w niskich temperaturach, co jest kluczowe w przypadku uruchamiania silnika w chłodnych warunkach. W temperaturach poniżej zera, olej musi być wystarczająco cienki, aby skutecznie smarować silnik podczas rozruchu, co zmniejsza zużycie mechaniczne oraz ryzyko uszkodzenia. Z kolei '30' oznacza, że olej zachowuje stabilną lepkość w wyższych temperaturach roboczych silnika, co zapewnia optymalną ochronę w normalnych warunkach pracy. Przykładem zastosowania SAE 5W30 mogą być silniki diesla w samochodach osobowych oraz lekkich pojazdach użytkowych, szczególnie w rejonach o zmiennym klimacie. Użycie odpowiedniego oleju zapewnia nie tylko właściwe smarowanie, ale także efektywność paliwową i zmniejsza emisję spalin. Stosowanie oleju zgodnego z normami API oraz ACEA, które definiują wymagania dla olejów silnikowych, jest również kluczowe dla długowieczności silnika.
Wybór SAE 15W40, SAE 10W40 i SAE 20W50 jako odpowiedzi jest nieprawidłowy z kilku powodów. Po pierwsze, oleje te mają wyższą lepkość w niskich temperaturach, co może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika w warunkach zimowych. Oznaczenie '15W' w przypadku SAE 15W40 wskazuje, że olej jest mniej płynny w niskich temperaturach niż SAE 5W30, co zwiększa ryzyko uszkodzeń podczas rozruchu. Podobnie, olej SAE 10W40 ma również wyższą lepkość w zimnych warunkach, co czyni go mniej odpowiednim do eksploatacji w temperaturach poniżej zera. Z kolei SAE 20W50 jest jeszcze bardziej problematyczny, gdyż jest przeznaczony do wysokotemperaturowych warunków pracy, co czyni go nieodpowiednim dla niskich temperatur. Użycie olejów o zbyt wysokiej lepkości w niskich temperaturach może prowadzić do pogorszenia smarowania, a w skrajnych przypadkach do zatarcia silnika. Istotne jest, aby dobierać olej silnikowy zgodnie z zaleceniami producenta, które zazwyczaj określają wymagania dotyczące lepkości w różnych temperaturach. W kontekście norm API i ACEA, które regulują jakość olejów, wybór oleju o niewłaściwej lepkości może również wpływać na gwarancję producenta, co jest dodatkowym argumentem przeciwko zastosowaniu wyżej wymienionych olejów.