Zawód: Technik transportu drogowego
Kategorie: Budowa pojazdów Eksploatacja i obsługa Bezpieczeństwo i BHP
Maksymalny dopuszczalny sumaryczny luz na kole kierownicy samochodu osobowego wynoszący 10º jest zgodny z normami branżowymi, które określają granice luzów w układzie kierowniczym. Zbyt duży luz może prowadzić do pogorszenia precyzji prowadzenia pojazdu, co z kolei zwiększa ryzyko wypadków. Wartości te są ustalane w oparciu o badania i praktyki inżynierskie, które pokazują, że przy luzie nieprzekraczającym 10º kierowca ma większą kontrolę nad pojazdem, co jest kluczowe podczas manewrów oraz jazdy z wyższymi prędkościami. W praktyce, przed przystąpieniem do diagnostyki i napraw układu kierowniczego, mechanicy powinni zawsze mierzyć luz i porównywać go z wartościami określonymi przez producenta. Dzięki temu można zidentyfikować potencjalne problemy związane z bezpieczeństwem, takie jak zużycie elementów zawieszenia czy niewłaściwe ustawienie geometrii kół, co może prowadzić do nieprawidłowego zachowania pojazdu na drodze.