Odpoczynek dobowy od 1700 ÷ 100 jest niezgodny z konwencją AETR, ponieważ czas odpoczynku powinien wynosić co najmniej 11 godzin. Przepisy AETR jasno określają minimalne normy dotyczące czasu pracy i odpoczynku kierowców, aby zapewnić ich bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku odpoczynku dobowego, kluczowym aspektem jest nie tylko jego długość, ale również ciągłość. Przykładowo, podczas planowania harmonogramu pracy, kierowcy muszą uwzględnić odpowiednie bloki odpoczynku, które pozwolą im na regenerację. Jeśli odpoczynek trwa krócej niż zalecane 11 godzin, kierowca naraża się na zmęczenie, co może prowadzić do zwiększonego ryzyka wypadków na drodze. Dobre praktyki w branży transportowej zalecają, aby zawsze monitorować czas pracy i odpoczynku, korzystając z tachografu, co pozwala na bieżąco kontrolować przestrzeganie norm AETR. Przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drogach oraz dla efektywności operacji transportowych.
W analizowanej sytuacji, odpowiedzi dotyczące jazdy i przerwy nie mogą być uznawane za niepoprawne, ponieważ są zgodne z przepisami AETR. Często kierowcy nie zwracają uwagi na wymogi dotyczące długości odpoczynku, co prowadzi do mylnego przekonania, że krótsze odpoczynki są wystarczające. Przepisy AETR wymagają, aby dobowe odpoczynki miały co najmniej 11 godzin, a ich skracanie może prowadzić do osłabienia kondycji psychofizycznej kierowcy. W przypadku jazdy od 1230 do 1700 oraz jazdy od 600 do 800, obie te odpowiedzi mieszczą się w ramach dozwolonych godzin pracy, jako że suma nie przekracza dozwolonych limitów dziennych. Ponadto przerwa od 800 do 830 jest również zgodna z normami, ponieważ przerwy mogą być stosunkowo krótkie, by umożliwić kierowcom odpoczynek i regenerację. Wiele osób popełnia błąd, sądząc, że jakakolwiek forma odpoczynku, nawet jeśli nie spełnia norm, jest wystarczająca. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy element planu pracy kierowcy powinien być zgodny z regulacjami, aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo kierowcy, jak i innych uczestników ruchu. Ignorowanie tych zasad nie tylko zwiększa ryzyko, ale może też prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych dla przewoźnika.