Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) jest kluczowym narzędziem do oceny stanu technicznego opon. TWI to wskaźnik zużycia bieżnika, który informuje kierowcę o poziomie zużycia opon. Prawidłowe użytkowanie tego wskaźnika ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze, ponieważ odpowiednie ciśnienie oraz właściwa głębokość bieżnika mają bezpośredni wpływ na przyczepność pojazdu, wodoodporność, a także efektywność paliwową. Zgodnie z zaleceniami producentów, minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 1,6 mm, a wiele krajów wprowadziło obowiązkowe przepisy dotyczące tego aspektu. Przykładem jest system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), który pomaga w utrzymaniu optymalnych warunków eksploatacyjnych. Regularne sprawdzanie wskaźników TWI oraz dbanie o odpowiednie parametry opon to kluczowe aspekty zapewnienia bezpieczeństwa jazdy oraz wydajności pojazdu. Właściwa konserwacja opon, w tym ich rotacja i kontrola stanu, mogą znacząco wydłużyć ich żywotność oraz poprawić komfort użytkowania pojazdu.
Ocena stanu technicznego świateł, oleju silnikowego czy cieczy chłodzącej, mimo że są one niezwykle istotne dla bezpieczeństwa i wydajności pojazdu, nie jest bezpośrednio związana z wartością wskaźnika TWI. Światła samochodowe, chociaż kluczowe dla widoczności i bezpieczeństwa na drodze, nie mają żadnego wskaźnika zużycia, jak w przypadku opon. Ich stan można ocenić wyłącznie wizualnie lub poprzez testy działania, więc brak jest obiektywnych wskaźników, które mogłyby w tym wypadku pełnić podobną rolę. Z kolei olej silnikowy oraz ciecz chłodząca również wymagają regularnych przeglądów, jednak ich stan określa się na podstawie poziomu, koloru, a czasem także przez analizę laboratoryjną. Często popełnianym błędem jest mylenie wskaźników związanych z różnymi systemami pojazdu. Pojazdy są projektowane w taki sposób, aby różne elementy były monitorowane za pomocą różnych wskaźników, a niektóre z nich wymagają dostępu do specjalistycznych narzędzi analitycznych. Dlatego choć wszystkie te elementy są istotne, mają różne metody oceny, a ich nieprawidłowa interpretacja może prowadzić do błędnych wniosków oraz zagrażać bezpieczeństwu jazdy.