Podział na środki transportu drogowego do przewozu ładunków i osób oparty na przedmiocie przewozu jest kluczowy dla efektywnego planowania działalności transportowej. Przykładowo, środki transportu mogą być klasyfikowane na różne kategorie, takie jak pojazdy towarowe (ciężarówki, furgonetki) czy pojazdy osobowe (autobusy, samochody osobowe). Te różnice mają istotne znaczenie dla doboru odpowiedniego środka transportu w zależności od rodzaju przewożonego ładunku lub osób. W praktyce oznacza to, że dla przewozu materiałów budowlanych użyje się ciężarówki, natomiast dla transportu osób odpowiedni będzie autobus. Taki podział ułatwia również przestrzeganie regulacji prawnych dotyczących transportu, jak np. normy dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów, które różnią się w zależności od ich przeznaczenia. Właściwe zrozumienie podziału na środki transportu na podstawie przedmiotu przewozu pozwala na optymalizację procesów logistycznych oraz efektywne zarządzanie kosztami transportu.
Wybór innych kryteriów podziału, jak cel przewozu, strefa przewozu czy odległość, może prowadzić do nieefektywnego planowania transportu. Kryterium celu przewozu często jest zbyt ogólne, co może powodować, że nie uwzględnia się specyficznych wymagań związanych z rodzajem przewożonego ładunku. Na przykład, transport medyczny wymaga szczegółowych standardów, które nie będą w pełni zaspokojone, jeśli podejdziemy do kategorii ogólnie. Z kolei podział oparty na strefie przewozu, choć pomocny w kontekście regionalnym, nie dostarcza informacji o samym środku transportu, co jest kluczowe dla wyboru odpowiedniego pojazdu. Odległość przewozu może mieć wpływ na wybór środka transportu, ale nie decyduje o jego klasie, ponieważ niektóre towary wymagają specjalnych pojazdów niezależnie od dystansu. Prawidłowe określenie środka transportu powinno być zatem oparte na analizie rodzaju ładunku, co jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce i transportem, gdzie kluczowa jest efektywność oraz zgodność z normami branżowymi. W związku z tym, opieranie się na innych kryteriach może prowadzić do poważnych błędów w procesie podejmowania decyzji związanych z transportem.