Ciągnik samochodowy to pojazd silnikowy, który jest zaprojektowany do ciągnięcia naczep oraz przyczep, ale nie posiada stałego nadwozia. Takie pojazdy są szeroko stosowane w transporcie drogowym, szczególnie w logistyce i przewozach towarów. Przykładem zastosowania ciągnika samochodowego jest transport kontenerów, gdzie pojazd ten może współpracować z różnymi naczepami dostosowanymi do przewozu różnych ładunków. Zgodnie z definicjami zawartymi w przepisach ruchu drogowego, ciągnik samochodowy musi być wyposażony w odpowiednią moc silnika oraz systemy bezpieczeństwa, które umożliwiają mu efektywne i bezpieczne ciągnięcie znacznych obciążeń. W praktyce, ciągniki samochodowe są kluczowe w łańcuchu dostaw, umożliwiając szybki i elastyczny transport towarów na długich dystansach, co czyni je niezastąpionymi w nowoczesnym transporcie drogowym.
Samochód ciężarowy to pojazd, który posiada wydzieloną przestrzeń ładunkową i jest przeznaczony do przewozu towarów. W przeciwieństwie do ciągnika samochodowego, samochód ciężarowy nie współpracuje z naczepą, lecz ma stałe nadwozie, co zmienia jego funkcję i zastosowanie. Samochody ciężarowe są bardziej odpowiednie do transportu ładunków wewnętrznych, a ich konstrukcja zazwyczaj ogranicza ich elastyczność w zakresie różnych rodzajów transportu. Samochód uniwersalny, z kolei, to termin, który może wprowadzać w błąd, ponieważ odnosi się do pojazdów zaprojektowanych do różnych zastosowań, ale niekoniecznie do ciągnięcia naczep. W praktyce, takie pojazdy są ograniczone w swoich możliwościach transportowych w porównaniu do ciągników. Ciągnik rolniczy, mimo że również jest pojazdem silnikowym, jest przeznaczony głównie do prac rolniczych, takich jak orka czy przewóz narzędzi, a nie do transportu towarów drogą. Możliwość użycia naczep w transporcie drogowym jest kluczowym aspektem, który odróżnia ciągniki samochodowe od innych typów pojazdów, dlatego zrozumienie tych różnic jest istotne dla właściwego podejścia do logistyki i transportu.