Kwalifikacja: TDR.01 - Eksploatacja środków transportu drogowego
Zawód: Technik transportu drogowego
System ASR
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź dotycząca ograniczenia obracania się kół napędowych podczas ruszania z miejsca jest prawidłowa, ponieważ układ ASR (Anti-Slip Regulation) ma na celu optymalizację przyczepności pojazdu. W sytuacjach, gdy kierowca dostarcza zbyt dużą moc na śliskiej nawierzchni, np. na lodzie lub błocie, układ ASR monitoruje prędkość obrotową kół. Jeśli jedno z kół zaczyna się obracać zbyt szybko w porównaniu do innych, system automatycznie ogranicza moc silnika lub zastosowuje hamowanie na danym kole, co pozwala zachować stabilność i kontrolę nad pojazdem. Dzięki temu, układ ASR jest kluczowym elementem wspierającym bezpieczeństwo jazdy, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. Przykładem zastosowania ASR może być sytuacja, gdy samochód startuje na stromej, śliskiej nawierzchni – system zapobiega niekontrolowanemu poślizgowi, co pozwala na płynne przyspieszenie bez ryzyka utraty przyczepności.
Wszystkie odpowiedzi, które wskazują inne funkcje, mylnie przedstawiają działanie układu ASR. Przykładowo, stwierdzenie dotyczące zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania odnosi się do systemu ABS (Anti-lock Braking System), który ma na celu kontrolowanie hamowania, aby uniknąć poślizgu kół. ABS działa na zupełnie innych zasadach i nie jest związany z regulacją mocy silnika w momencie przyspieszania. Inna odpowiedź sugeruje, że ASR utrzymuje kierowalność i zapobiega poślizgom w czasie jazdy po łuku. W rzeczywistości, za ten aspekt odpowiada system ESP (Electronic Stability Program), który monitoruje ruchy pojazdu i interweniuje w przypadku wykrycia utraty kontroli, ale nie jest to cel działania ASR. Ostatnia odpowiedź, dotycząca sterowania rozkładem siły hamowania, również jest myląca, gdyż ASR nie zajmuje się tym bezpośrednio – tym zadaniem zajmuje się bardziej zaawansowany system, jak EBD (Electronic Brakeforce Distribution). Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z typowych nieporozumień dotyczących funkcji poszczególnych systemów bezpieczeństwa w pojazdach, które są często mylone z ich rzeczywistymi zadaniami. Zrozumienie różnic pomiędzy tymi systemami jest kluczowe dla poprawnej interpretacji ich funkcji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy.