Aby obliczyć średni miesięczny koszt eksploatacji pojazdów, musimy najpierw zrozumieć całkowite wydatki związane z ich utrzymaniem w ciągu roku. W tym przypadku całkowity koszt paliwa wyniósł 120 000,00 zł. Dodatkowo, w jednym pojeździe dokonano regeneracji silnika za 10 000,00 zł, a sumaryczny koszt napraw pozostałych trzech pojazdów wyniósł 20 000,00 zł. W związku z tym całkowite wydatki na eksploatację wynoszą: 120 000,00 zł (paliwo) + 10 000,00 zł (regeneracja silnika) + 20 000,00 zł (naprawy) = 150 000,00 zł. Następnie, aby obliczyć średni miesięczny koszt, dzielimy całkowity koszt przez 12 miesięcy: 150 000,00 zł / 12 = 12 500,00 zł. Przykład ten ilustruje, jak ważne jest ścisłe monitorowanie wszystkich kosztów związanych z eksploatacją pojazdów, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania flotą, umożliwiającym optymalizację wydatków oraz planowanie budżetu.
Aby zrozumieć, dlaczego inne odpowiedzi mogą wydawać się poprawne, należy przeanalizować błędne obliczenia i błędne założenia. W przypadku podania kwoty 37 500,00 zł, można sądzić, że ta odpowiedź wynika z mylnego założenia, że całkowity roczny koszt eksploatacji pojazdów to tylko cena paliwa. Zatem, w przypadku podzielenia 120 000,00 zł przez 12, pojawia się błędny wniosek, że średni miesięczny koszt wynosi 10 000,00 zł, co nie uwzględnia dodatkowych kosztów związanych z naprawami i regeneracją silnika. Z kolei kwoty 3 125,00 zł i 30 000,00 zł także nie uwzględniają pełnego obrazu wydatków. W szczególności obliczenie 3 125,00 zł mogło wynikać z podziału tylko na przykład kosztu paliwa lub niepoprawnego podliczenia kosztów rocznych. W przypadku 30 000,00 zł można przyjąć, że może to być mylne zrozumienie, że koszt naprawy powinien być wliczany w stałej kwocie rocznej, co prowadzi do zaniżania rzeczywistych kosztów eksploatacji. Kluczowe w tej analizie jest zrozumienie, że wszystkie wydatki związane z eksploatacją pojazdów, w tym naprawy i konserwacje, muszą być uwzględnione w obliczeniach, aby uzyskać dokładny obraz miesięcznych kosztów operacyjnych. Ignorowanie tych kosztów prowadzi do niepełnych wniosków oraz błędnych decyzji budżetowych, co jest niezgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą.