Koszty przewoźnika związane z przewozem nie są wpisywane do listu przewozowego, ponieważ ten dokument ma na celu przede wszystkim potwierdzenie przyjęcia towaru do transportu oraz jego przekazania do odbiorcy. List przewozowy powinien zawierać istotne informacje dotyczące samych towarów, takie jak ich masa brutto, dane nadawcy i odbiorcy, a także szczegóły dotyczące przewoźnika. Koszty transportu są zazwyczaj regulowane osobno, w umowach lub dokumentach finansowych, a ich wpisanie do listu przewozowego mogłoby wprowadzić niejasności i komplikacje w przypadku ewentualnych sporów. Przykładem dobrych praktyk jest stosowanie wzorcowych formularzy listów przewozowych, takich jak CMR dla transportu drogowego w Europie, które jasno określają, jakie dane należy zawrzeć, a jakich należy unikać, aby zapewnić przejrzystość i zgodność z przepisami.
Wpisywanie numeru rejestracyjnego pojazdu do listu przewozowego może wydawać się sensowne z perspektywy identyfikacji środka transportu, jednak nie jest to standardowa praktyka. List przewozowy ma na celu przede wszystkim przekazanie informacji o towarze, jego nadawcy i odbiorcy, a także przewoźniku. Wprowadzenie numeru rejestracyjnego mogłoby wprowadzić dodatkowe zamieszanie, ponieważ pojazdy mogą być często zmieniane w trakcie realizacji transportu, co wpływa na dokładność danych. Podobnie, wpisywanie nazwy przewoźnika jest istotne, ponieważ identyfikuje on odpowiedzialnego za transport, ale nie powinno to odciągać uwagi od kluczowych informacji dotyczących samego towaru. W kontekście masy brutto, jej umieszczenie w liście przewozowym jest wręcz niezbędne, gdyż pozwala na ocenę zgodności z przepisami dotyczącymi przewozu towarów oraz obliczenie kosztów frachtu. Właściwe zrozumienie celu listu przewozowego oraz jego struktury jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania logistyki i transportu, co podkreślają międzynarodowe standardy takie jak INCOTERMS oraz regulacje dotyczące transportu drogowego.