Odpowiedź 18000 zł jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć całkowity koszt przewozu, musimy uwzględnić zarówno odległość, jak i stawkę za przewóz. Żwirownia chce przetransportować 6000 ton piasku, a pojazd ma ładowność 40 ton. Zatem, do przewiezienia całości piasku potrzebne jest 150 kursów (6000 t / 40 t = 150). Odległość do przebycia to 2 km, co oznacza, że każdy kurs kosztuje 60 zł (2 km * 30 zł/km). Łączny koszt przewozu to 150 kursów * 60 zł/kurs = 9000 zł. Jednakże, ponieważ piasek musi być przewieziony w obie strony (w drodze do stacji kolejowej i z powrotem), całkowity koszt wynosi 18000 zł (9000 zł * 2). Takie kalkulacje są standardową praktyką w branży transportowej, gdzie dokładne obliczenia kosztów są kluczowe dla efektywności operacyjnej i rentowności przedsięwzięć transportowych. To również przypomina znaczenie optymalizacji tras i ładunków, co przekłada się na redukcję kosztów oraz wpływ na środowisko.
Wybrane odpowiedzi, które nie wskazują na 18000 zł, najczęściej bazują na błędnych założeniach dotyczących kosztów transportu lub liczby kursów wymaganych do przewozu piasku. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogą zakładać, że wystarczy jeden kurs, ignorując fakt, że pojazd o ładowności 40 ton nie jest w stanie przewieźć 6000 ton na raz. Zatem, oszacowanie kosztu na podstawie pojedynczego kursu prowadzi do rażącego błędu w kalkulacjach, co jest częstym problemem w branży transportowej, kiedy to nie uwzględnia się całkowitego ładunku i odpowiednich kursów. Warto również zwrócić uwagę na to, że niektórzy mogą zignorować konieczność obliczenia kosztów powrotu pojazdu do żwirowni po załadunku. To pomija istotny aspekt logistyczny, który powinien być uwzględniony w każdym przypadku przewozu towarów. Każde zlecenie transportowe wymaga analizy wszystkich kosztów związanych z przewozem, w tym zarówno kosztów transportu do punktu docelowego, jak i powrotu, co jest kluczowym elementem planowania w branży. Zrozumienie tych zasad pozwala na efektywne zarządzanie kosztami i zwiększenie rentowności operacji przewozowych.