Kwalifikacja: TDR.02 - Organizacja przewozu środkami transportu drogowego
Zawód: Technik transportu drogowego
Każda jednostka transportowa w logistyce musi mieć przylepioną etykietę logistyczną. Jest to kluczowy element do jej identyfikacji w łańcuchu dostaw korzystając z systemu
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź EDI (Electronic Data Interchange) jest poprawna, ponieważ etykieta logistyczna stanowi kluczowy element identyfikacji jednostek transportowych w łańcuchu dostaw, a EDI jest systemem, który umożliwia wymianę danych handlowych między partnerami biznesowymi w formacie elektronicznym. Dzięki wdrożeniu EDI, przedsiębiorstwa mogą automatycznie przesyłać informacje dotyczące przesyłek, takie jak numery identyfikacyjne, dane o nadawcy i odbiorcy, a także szczegóły dotyczące transportu. Umożliwia to szybszą i bardziej efektywną obsługę logistyczną, minimalizując ryzyko błędów związanych z ręcznym wprowadzaniem danych. W praktyce, korzystanie z EDI pozwala na lepsze zarządzanie zapasami, zwiększenie przejrzystości operacyjnej oraz poprawę komunikacji pomiędzy uczestnikami łańcucha dostaw. Na przykład w branży automotive, producenci i dostawcy używają EDI do wymiany informacji o zamówieniach i dostawach, co przyspiesza proces produkcji i dystrybucji, a także pozwala na optymalizację kosztów.
Odpowiedzi CMR, FIFO i LIFO wskazują na różne koncepcje zarządzania transportem i magazynowaniem, które nie są związane z identyfikacją jednostek transportowych w łańcuchu dostaw poprzez etykiety logistyczne. CMR to międzynarodowa konwencja dotycząca umowy przewozu drogowego towarów, która reguluje prawa i obowiązki stron umowy, ale nie odnosi się bezpośrednio do systemu identyfikacji przesyłek. FIFO (First In, First Out) oraz LIFO (Last In, First Out) to techniki zarządzania zapasami, które służą do określenia kolejności wydawania towarów z magazynu. FIFO oznacza, że najstarsze towary są wydawane jako pierwsze, co jest kluczowe w przypadku produktów łatwo psujących się, natomiast LIFO polega na wydawaniu najnowszych dostaw jako pierwszych, co może być stosowane w magazynach z produktami o długim okresie przydatności. Te metody nie mają jednak zastosowania w kontekście identyfikacji jednostek transportowych, co może prowadzić do nieporozumień w przypadku, gdy osoba oceniająca pytanie myli te pojęcia. Kluczowym błędem jest tu utożsamianie systemu identyfikacji w transporcie z technikami zarządzania zapasami, co wprowadza w błąd i nie pozwala na zrozumienie istoty zastosowania EDI w identyfikacji jednostek logistycznych.