Odpowiedzialność za ubytek lub uszkodzenie ładunku od momentu przyjęcia go do przewozu aż do jego wydania ponosi przewoźnik. Zgodnie z przepisami prawa przewozowego, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia odpowiedniej ochrony ładunku oraz jego bezpiecznego transportu. W przypadku uszkodzenia lub ubytku ładunku, przewoźnik odpowiada, chyba że udowodni, że szkoda powstała w wyniku okoliczności, za które nie ponosi winy. Przykładowo, jeśli ładunek ulegnie uszkodzeniu z powodu siły wyższej, takiej jak powódź, przewoźnik może być zwolniony z odpowiedzialności. Z tego względu kluczowe jest, aby przewoźnicy przestrzegali standardów dotyczących załadunku, transportu oraz rozładunku, co obejmuje odpowiednie zabezpieczenie ładunku oraz dokumentację. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest istotne dla firm zajmujących się logistyką i transportem, gdzie przestrzeganie przepisów pozwala na minimalizowanie ryzyka i odpowiedzialności związanej z transportem.
Wybór nadawcy jako odpowiedzialnego za ubytek lub uszkodzenie ładunku nie uwzględnia podstawowych zasad prawa przewozowego. Nadawca bierze na siebie obowiązki związane z przygotowaniem ładunku do transportu, lecz nie odpowiada za jego bezpieczeństwo w trakcie przewozu. Odpowiedzialność ta przechodzi na przewoźnika w momencie przyjęcia ładunku do transportu. Podobnie, załadowca odpowiada za prawidłowe załadunek towaru, ale jedynie w kontekście właściwego zabezpieczenia ładunku przed jego przekazaniem przewoźnikowi. Odbiorca, z kolei, jest osobą, która otrzymuje ładunek, lecz nie ma wpływu na jego stan w trakcie transportu, co wyklucza go z odpowiedzialności. Typowym błędem myślowym jest nieodpowiednie zrozumienie podziału odpowiedzialności w łańcuchu dostaw. Wiedza na temat specyfikacji odpowiedzialności jest kluczowa, zwłaszcza w kontekście roszczeń i ubezpieczeń transportowych. Przewoźnicy muszą być świadomi swojej odpowiedzialności oraz umiejętnie zarządzać ryzykiem, aby minimalizować straty i poprawiać jakość usług. Zrozumienie tych zasad wpływa na podejmowanie świadomych decyzji w obszarze logistyki oraz na ochronę interesów zarówno przewoźnika, jak i nadawcy.