Polisa Cargo, znana również jako ubezpieczenie transportowe, ma na celu zabezpieczenie interesów właściciela towarów w trakcie transportu. To kluczowy element w łańcuchu dostaw, ponieważ właściciele towarów narażeni są na szereg ryzyk, takich jak utrata, uszkodzenie lub kradzież przesyłek. W przypadku wystąpienia zdarzenia objętego polisą, właściciel może otrzymać odszkodowanie, co pozwala na minimalizację strat finansowych. Przykładem praktycznego zastosowania takiej polisy może być firma importująca elektronikę z Azji, która zabezpiecza swoje towary przed ewentualnymi uszkodzeniami podczas transportu morskiego. Zgodnie z międzynarodowymi standardami ubezpieczeń towarów, takimi jak ICC (Institute Cargo Clauses), polisa Cargo powinna adekwatnie pokrywać ryzyka specyficzne dla danego rodzaju transportu, co jest istotnym elementem zarządzania ryzykiem w logistyce.
Zrozumienie roli, jaką odgrywa polisa Cargo, jest kluczowe dla wszystkich uczestników procesu logistycznego, w tym przewoźników i spedytorów. Wybór odpowiedzi dotyczącej zabezpieczenia interesów przewoźnika jest nieprawidłowy, ponieważ to przewoźnik w głównej mierze odpowiada za transport towarów, a nie za ich ubezpieczenie. W przypadku uszkodzenia lub zaginięcia towaru, odpowiedzialność przewoźnika może wynikać z umowy przewozu, lecz nie jest to tożsame z posiadaniem polisy Cargo. Co więcej, odpowiedzi wskazujące na przewoźnika i spedytora jako objętych ubezpieczeniem również są błędne, ponieważ spedytorzy, choć pełnią istotną rolę w organizacji transportu, nie są bezpośrednio zabezpieczeni przez polisę Cargo. Ubezpieczenie to jest skoncentrowane na właścicielu towarów, który ponosi ryzyko utraty wartości swoich produktów. Wybór opcji dotyczącej spedytora jako ubezpieczonego jest również mylny, ponieważ spedytorzy są zazwyczaj odpowiedzialni za organizację transportu i mogą oferować własne ubezpieczenia, lecz nie są beneficjentami polisy Cargo. Kluczowym błędem jest zatem nieodróżnianie odpowiedzialności za transport towarów i odpowiedzialności za ich ubezpieczenie, co prowadzi do mylnych wniosków dotyczących ochrony interesów w logistyce. Dobrą praktyką jest zrozumienie, że polisa Cargo jest instrumentem zabezpieczającym bezpośrednio właścicieli towarów, co jest fundamentalne w kontekście zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw.