Przewóz kabotażowy odnosi się do sytuacji, gdy zagraniczny przewoźnik wykonuje transport towarów na terytorium innego kraju, w tym przypadku w Polsce, po uprzednim wjeździe na to terytorium. W przypadku przewozu towarów z Szczecina do Krakowa przez zagranicznego przedsiębiorcę, mamy do czynienia z wykonywaniem transportu kabotażowego, który jest regulowany przepisami Unii Europejskiej. Przepisy te pozwalają zagranicznym przewoźnikom na wykonywanie przewozów kabotażowych pod warunkiem, że transport został zainicjowany w innym kraju członkowskim. Przykładem może być sytuacja, w której niemiecki przewoźnik dostarcza towary z Berlina do Szczecina, a następnie wykonuje przewóz kabotażowy z Szczecina do Krakowa. Ważne jest, aby przewoźnik przestrzegał zasad dotyczących liczby przewozów kabotażowych, jakie może wykonać w określonym czasie, co jest istotnym elementem regulacji rynku transportowego w UE.
Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z mylenia definicji i koncepcji transportu. Przewóz intermodalny odnosi się do transportu, w którym towar jest przewożony w jednym lub więcej środkach transportu, ale nie obejmuje przewozu kabotażowego, ponieważ zakłada korzystanie z różnych środków transportu w celu przeprowadzenia jednej operacji transportowej. Natomiast przewóz wahadłowy to system regularnych kursów transportowych pomiędzy dwoma punktami, najczęściej stosowany w transporcie publicznym lub przy stałych dostawach, a nie w przypadku przewozu kabotażowego, który dotyczy operacji wykonywanych przez zagranicznych przewoźników na terenie innego kraju. Przewóz kombinowany łączy różne metody transportu, ale także nie jest równoznaczny z przewozem kabotażowym, który ma specyficzne regulacje i ograniczenia. Typowe błędy myślowe polegają na stosowaniu ogólnych definicji transportu do konkretnych sytuacji, co prowadzi do pomylenia ich z przewozem kabotażowym. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego stosowania przepisów i zarządzania przewozami międzynarodowymi.