Poprawna odpowiedź to 900,00 zł, co możemy obliczyć, analizując przychody i koszty przewoźnika. Przewoźnik pobiera opłatę 2,50 zł za każdy kilometr za przewóz 1 tony piasku. Jeśli przewozi 6 ton na odległość 100 km, całkowity przychód wynosi: 2,50 zł/km * 100 km * 6 t = 1500,00 zł. Z drugiej strony, koszt przejazdu wynosi 6 zł za kilometr, co przy 100 km daje: 6 zł/km * 100 km = 600,00 zł. Aby obliczyć zysk przewoźnika, odejmujemy całkowity koszt od całkowitego przychodu: 1500,00 zł - 600,00 zł = 900,00 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe w zarządzaniu finansami w branży transportowej, gdzie dokładne określenie kosztów i przychodów jest niezbędne do oceny rentowności. Przykładem może być, gdy firma transportowa musi opracować ofertę dla klienta, uwzględniając wszystkie zmienne, aby zapewnić zyskowność operacji. Zastosowanie tych zasad finansowych ma na celu optymalizację działań i eliminację strat.
Analizując błędne odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na częste pomyłki związane z kalkulacją kosztów i przychodów w transporcie. Niektóre osoby mogą np. źle oszacować całkowite przychody, przyjmując, że opłata za przewóz dotyczy tylko jednej tony lub błędnie interpretując stawki za kilometr. Błędne obliczenia dotyczące przychodów mogą wynikać z nieuwzględnienia faktu, że przewoźnik pobiera opłatę za każdą tonę na danym dystansie. Ponadto, osoby mogą pomylić koszty przejazdu, myśląc, że są one stałe i nie ulegają zmianie przy przewozie większej ilości ładunku. Ważne jest, aby mieć na uwadze, że każdy dodatkowy tonaż wpływa na całkowity przychód, ale również na koszty, które mogą przyjmować różne formy, takie jak koszty paliwa, amortyzacji pojazdu czy wynagrodzenia kierowcy. W branży transportowej kluczowe jest dokładne kalkulowanie tych wartości, aby uniknąć nieprzewidzianych strat. Konsekwentne stosowanie dobrych praktyk, takich jak rzetelne prowadzenie dokumentacji kosztów oraz systematyczne analizowanie efektywności operacyjnej, pozwala na lepsze zarządzanie finansami i unikanie błędów w przyszłości.