Odpowiedź wskazująca, że przewóz materiałów niebezpiecznych jest zabroniony lub dozwolony na warunkach określonych w Umowie ADR jest prawidłowa, ponieważ Umowa ta reguluje kwestie transportu towarów, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi oraz środowiska. Materiały niebezpieczne obejmują substancje chemiczne, które mogą być żrące, wybuchowe, łatwopalne lub toksyczne. W praktyce oznacza to, że przewoźnicy muszą przestrzegać szczegółowych przepisów dotyczących oznakowania, pakowania oraz transportu tych materiałów, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Przykładem może być przewóz substancji chemicznych w zbiornikach, który wymaga zastosowania specjalnych pojazdów i przestrzegania procedur awaryjnych. Dobrą praktyką jest także regularne szkolenie pracowników w zakresie obsługi materiałów niebezpiecznych, co jest zgodne z wytycznymi zawartymi w ADR oraz innymi normami międzynarodowymi, takimi jak IMDG dla transportu morskiego.
Przewóz szybko psujących się lub spożywczych materiałów nie jest regulowany w taki sam sposób jak materiały niebezpieczne. Podczas gdy te pierwsze kategorie odnoszą się głównie do towarów, które mają określony termin ważności, ich transport nie wiąże się z takimi samymi zagrożeniami dla zdrowia i bezpieczeństwa jak w przypadku materiałów niebezpiecznych. Szybko psujące się towary, takie jak żywność, wymagają jednak odpowiednich warunków transportowych, aby zapobiec ich degradacji, co ocenia się poprzez inne normy, takie jak HACCP. Jeżeli chodzi o materiały spożywcze, ich transport wymaga zachowania szczególnych norm sanitarnych, ale nie podlega regulacjom ADR. Przewóz ponadnormatywny również nie ma związku z materiałami niebezpiecznymi; dotyczy to ładunków o dużych wymiarach lub masie, które wymagają specjalnych zezwoleń. Wszystkie te kategorie towarów muszą być transportowane zgodnie z innymi standardami, co może prowadzić do mylnej interpretacji ich związku z przepisami ADR. Kluczowym błędem jest zatem myślenie, że regulacje dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych dotyczą także innych grup produktów, co może wprowadzać w błąd i prowadzić do naruszeń przepisów transportowych.