Dane dotyczące masy i długości pociągu do systemu SWDR wprowadza
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Dyżurny ruchu dysponujący jest odpowiedzialny za wprowadzenie danych dotyczących masy i długości pociągu do systemu SWDR (System Wspomagania Dyspozytora Ruchu). Jego rola polega na koordynacji ruchu pociągów oraz zapewnieniu bezpieczeństwa na szlaku kolejowym. W praktyce, dyżurny ruchu dysponujący musi znać dokładne parametry pociągu, takie jak jego masa, długość oraz rodzaj ładunku, aby móc prawidłowo zarządzać ruchem oraz ustalać odpowiednie odstępy między pociągami. Zastosowanie systemu SWDR umożliwia efektywne monitorowanie stanu ruchu oraz zapobieganie sytuacjom awaryjnym, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze zarządzania ruchem kolejowym. Wprowadzenie tych danych jest kluczowe dla zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz optymalizacji operacji kolejowych. Dlatego dyżurny ruchu dysponujący, jako osoba odpowiedzialna za te działania, musi być odpowiednio przeszkolony i znać procedury związane z obsługą systemu.
Odpowiedzi takie jak dyżurny ruchu towarowy, dyspozytor zakładowy czy dyspozytor liniowy, choć mogą pełnić ważne funkcje w kontekście transportu kolejowego, nie są właściwe w odniesieniu do wprowadzania danych masy i długości pociągu do systemu SWDR. Dyżurny ruchu towarowy zajmuje się zarządzaniem ruchem pociągów towarowych, ale jego odpowiedzialności nie obejmują bezpośredniego wprowadzania danych do systemów informacyjnych. Dyspozytor zakładowy odpowiada za koordynację ruchu na terenie zakładu, co również nie obejmuje pracy z systemami obsługującymi dane dotyczące masy i długości pociągów. Z kolei dyspozytor liniowy nadzoruje ruch na określonym odcinku linii kolejowej, ale nie ma uprawnień do wprowadzania danych do systemów takich jak SWDR. Typowym błędem myślowym, który może prowadzić do takich niepoprawnych wniosków, jest mylenie ról i odpowiedzialności w złożonym systemie operacyjnym kolei. Ważne jest zrozumienie, że każdy z tych stanowisk pełni swoje specyficzne funkcje i obowiązki, które są kluczowe dla efektywności i bezpieczeństwa całego systemu kolejowego, ale tylko dyżurny ruchu dysponujący ma kompetencje do wprowadzania tych konkretnych danych do SWDR.