Kwalifikacja: TKO.07 - Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
W przypadku pociągu poruszającego się na zajętym torze szlakowym?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź jest trafna, bo kiedy pociąg ma wjechać na tor, który już jest zajęty, to nie można ustawiać sygnału zezwalającego. Zasady bezpieczeństwa ruchu kolejowego jasno mówią, że takie coś mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, na przykład kolizji. Blokada liniowa to taki mechanizm, który ma na celu zapobiegać wjazdowi pociągu na już zajęty tor. Dobra ilustracja tego jest, gdy jeden pociąg już stoi na torze, a kolejny nie może dostać sygnału, żeby wjechać. W takiej sytuacji tor jest zablokowany, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa, takimi jak normy IEC czy UIC. To bardzo ważne, żeby stosować te procedury dla ochrony pasażerów i pracowników kolei.
Wybór odpowiedzi dotyczącej sygnałów i blokad liniowych w kontekście zajętego toru pokazuje, że nie do końca rozumiesz zasady bezpieczeństwa związane z ruchem kolejowym. Jeśli wybrałeś pierwszą odpowiedź, to sugerujesz, że można nastawić sygnał zezwalający na semaforze, co jest po prostu błędne. Pozwolenie na wjazd pociągu na tor, który już jest zajęty, to poważne naruszenie zasad. W klasycznym podejściu do zarządzania ruchem każdy tor ma być zabezpieczony, więc nie można obsługiwać blokady liniowej, kiedy tor jest zajęty. Robienie dodatkowego rozkazu pisemnego 'N' zezwalającego na wyjazd na zajęty tor też nie ma sensu, bo nie ma podstaw do tego w sytuacji, gdy grozi nam kolizja. Wybór czwartej odpowiedzi o sporządzeniu rozkazu pisemnego 'O' obok 'S' również nie jest prawidłowy, bo nie odnosi się do sytuacji, gdy tor już jest zajęty. Ważne jest, żeby zrozumieć, że w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa trzeba wyłączyć sygnały zezwalające, żeby uniknąć niebezpiecznych sytuacji.