Dziennik ruchu jest kluczowym dokumentem w pracy nastawni dysponującej, ponieważ to właśnie ta nastawnia ma za zadanie koordynację i kontrolę ruchu pociągów na danym odcinku linii kolejowej. Prowadzenie dziennika ruchu w nastawni dysponującej umożliwia rejestrowanie i ścisłe monitorowanie wszystkich operacji związanych z ruchem pociągów, w tym odjazdów, przyjazdów, zmian w rozkładzie jazdy oraz sytuacji awaryjnych. Przykładowo, w przypadku awarii maszyny lub niespodziewanego zdarzenia, dobrze prowadzony dziennik ruchu pozwala na szybką analizę sytuacji i podjęcie odpowiednich działań naprawczych. W praktyce, stosowanie dziennika ruchu zgodnie z normami Eurokodu i wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego jest obowiązkowe, co wpływa na bezpieczeństwo i efektywność całego systemu kolejowego. Dokument ten jest również niezbędny w procesach audytowych oraz w trakcie szkoleń dla pracowników, które mają na celu zwiększenie ich kompetencji w zakresie zarządzania ruchem kolejowym.
Wybór innych typów nastawni jako miejsca prowadzenia dziennika ruchu jest błędny, ponieważ każda z tych nastawni pełni inną rolę w systemie zarządzania ruchem kolejowym. Nastawnia rozrządowa odpowiada za organizację i kontrolę ruchu w obrębie stacji, co nie obejmuje rejestracji operacji na poziomie linii kolejowej. Choć nastawnia manewrowa również zajmuje się ruchem, jej funkcje są ograniczone do manewrów składów pociągowych w obrębie stacji, a nie do całościowego zarządzania ruchem. Z kolei nastawnia wykonawcza zajmuje się realizacją poleceń wydawanych przez nastawnię dysponującą, co oznacza, że nie ma bezpośredniego wpływu na ogólny ruch pociągów i nie jest odpowiedzialna za prowadzenie dziennika. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich niepoprawnych wniosków, mogą wynikać z mylenia funkcji i odpowiedzialności poszczególnych typów nastawni, a także z braku zrozumienia, jak istotne jest prowadzenie precyzyjnej dokumentacji w kontekście zarządzania ruchem kolejowym. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w operacjach kolejowych.