Kategorie: Ruch pociągów Manewry i prace techniczne
Maksymalna prędkość podczas manewrów z wagonami załadowanymi ładunkiem z przekroczoną skrajnią ładunkową wynosi 10 km/h. Prędkość ta została ustalona w celu zapewnienia bezpieczeństwa zarówno w ruchu kolejowym, jak i w działalności związanej z załadunkiem oraz rozładunkiem towarów. Ustalając tak niską prędkość, uwzględnia się ryzyko związane z ewentualnym kontaktem ładunku z otoczeniem, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń infrastruktury kolejowej, a także stwarzać niebezpieczeństwo dla pracowników oraz osób trzecich. W praktyce, ta zasada jest stosowana w wielu krajach, w tym w Polsce, gdzie normy bezpieczeństwa kolejowego są ściśle regulowane przez przepisy krajowe i unijne. Utrzymanie niskiej prędkości w czasie manewrów jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka wypadków oraz uszkodzeń sprzętu, co jest zgodne z zasadami dobrych praktyk w logistyce i transporcie kolejowym, które zalecają ostrożność podczas operacji z ładunkami o nietypowych kształtach lub wymiarach.