Zasadnicza prędkość jazdy manewrowej wynosi 25 km/h, co jest zgodne z przepisami prawa o ruchu drogowym. Ta wartość została ustalona w celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania manewrów, zwłaszcza w obszarach o dużym natężeniu ruchu, takich jak stacje kolejowe czy miejsca załadunku. Prędkość ta umożliwia kierowcom zachowanie odpowiedniego czasu reakcji w sytuacjach nagłych, a także ogranicza ryzyko wypadków, które mogą wystąpić na ciasnych przestrzeniach. W praktyce, stosowanie tej prędkości w manewrach takich jak wjazd na stację, wyjazd z niej czy manewry na terenie zakładów przemysłowych, jest kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Przykładem może być sytuacja, w której pojazdy dostawcze poruszają się w strefach o dużym zagęszczeniu pieszych lub innych pojazdów. Przestrzeganie tej prędkości jest także częścią wytycznych dotyczących bezpieczeństwa w pracy, takich jak normy BHP, które nakładają obowiązek na kierowców, aby dostosowywali swoje zachowanie do warunków panujących w danym miejscu.
Prędkość 30 km/h, 20 km/h oraz 40 km/h nie są poprawnymi wartościami zasadniczej prędkości jazdy manewrowej, co wynika z różnych aspektów bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego. Wartość 30 km/h, choć wydaje się tylko nieznacznie wyższa od poprawnej, w kontekście manewrów może nie zapewniać wystarczającego czasu reakcji w sytuacjach awaryjnych, co może zwiększać ryzyko kolizji. Ponadto, w obszarach z dużym ruchem pieszym, adrenalina podczas jazdy z taką prędkością może być niebezpieczna dla osób znajdujących się w pobliżu. Prędkość 20 km/h, z kolei, może być zbyt niska i w niektórych sytuacjach może prowadzić do niepotrzebnych zatorów oraz frustracji innych kierowców, co również może stwarzać niebezpieczne sytuacje na drodze. Natomiast prędkość 40 km/h jest znacznie wyższa niż zalecana, co stwarza ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, szczególnie w ciasnych przestrzeniach, gdzie precyzyjne manewrowanie jest kluczowe. Niezrozumienie zasadniczej prędkości jazdy manewrowej może prowadzić do poważnych błędów w ocenie sytuacji, co w praktyce skutkuje niebezpiecznymi sytuacjami na drogach, środowisku pracy i w miejscach publicznych.