Pęknięcie szyny nie jest kolizją, ponieważ odnosi się do uszkodzenia elementu infrastruktury, a nie interakcji między dwoma obiektami. Kolizje definiowane są jako zdarzenia, w których dochodzi do fizycznego kontaktu dwóch lub więcej obiektów, co prowadzi do uszkodzenia. W kontekście transportu kolejowego, zjawiska takie jak starcie, zderzenie czy najechanie, wiążą się z bezpośrednim uszkodzeniem taboru lub infrastruktury w wyniku kolizji. Przykładowo, zderzenie lokomotywy z innym pociągiem prowadzi do zniszczeń, które są jednoznacznie klasyfikowane jako kolizje. Natomiast pęknięcie szyny ma swoje źródło w czynnikach takich jak zmiany temperatury, zmęczenie materiału oraz korozja, co skutkuje uszkodzeniem szyny bez udziału innego obiektu. W branży kolejowej standardy bezpieczeństwa, takie jak normy EN 13481, podkreślają znaczenie monitorowania stanu infrastruktury, co ma na celu zapobieganie takim incydentom jak pęknięcia, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, ale nie są kolizjami w ścisłym sensie tego słowa.
Starcie, zderzenie oraz najechanie to zdarzenia, które odbywają się w wyniku bezpośredniego kontaktu między obiektami, co prowadzi do uszkodzeń. Starcie zazwyczaj odnosi się do sytuacji, gdy dwa obiekty, takie jak pojazdy, zderzają się z sobą w sposób, który powoduje ich uszkodzenie. Zderzenie to bardziej ogólne pojęcie, które może obejmować różne formy kontaktu, w tym bardziej dramatyczne sytuacje, gdzie skutki uszkodzeń są znaczne. Najechanie z kolei dotyczy sytuacji, gdy jeden obiekt wjedzie na inny, co także prowadzi do kolizji. W kontekście transportu, takie zdarzenia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym wypadków, które są regulowane przez przepisy prawne oraz normy bezpieczeństwa. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie pęknięcia szyny z kolizją, co wynika z niepełnego zrozumienia pojęcia kolizji jako interakcji między obiektami. W rzeczywistości, pęknięcie szyny jest wynikiem degradacji materiałów i nie ma związku z innymi obiektami, co czyni je zupełnie innym zjawiskiem. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie, co podkreślają standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej.