Nastawniczy w nastawni wykonawczej może dokonać blokowania bloku pozwolenia
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Prawidłowa odpowiedź wskazuje, że nastawniczy w nastawni wykonawczej może zablokować blok pozwolenia po zwolnieniu przez dyżurnego ruchu zastawki nad tym blokiem. To działanie jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, które wymagają, aby każde blokowanie miało swoje uzasadnienie w procesie zarządzania ruchem. Zastawka nad blokiem pozwolenia jest kluczowym elementem systemu blokowania, który zabezpiecza ruch pociągów. Zwalniając zastawkę, dyżurny ruchu faktycznie potwierdza, że warunki do ruchu pociągu są spełnione, a blok może być użyty bez ryzyka kolizji. W praktyce, nastawniczy po otrzymaniu sygnału o zwolnieniu zastawki, ma pewność, że może bezpiecznie kierować ruchem na danym odcinku toru. To działanie wpisuje się w szereg standardów, takich jak system ERTMS, który promuje bezpieczeństwo i efektywność w zarządzaniu ruchem kolejowym, eliminując ryzyko wystąpienia błędów ludzkich poprzez zastosowanie technologii wspierających proces decyzyjny.
Inne odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości blokowania bloku pozwolenia przez nastawniczego w nastawni wykonawczej nie są poprawne z kilku powodów. Blokowanie bloku pozwolenia na telefoniczne pozwolenie dyżurnego ruchu byłoby niezgodne z procedurami, ponieważ wymaga to formalnych potwierdzeń i nie może opierać się wyłącznie na telefonicznym porozumieniu. Bezpośrednia komunikacja telefoniczna nie zapewnia dostatecznego zabezpieczenia w przypadku błędów w zrozumieniu lub interpretacji informacji. Kolejna mylna koncepcja dotyczy blokowania bloku po odblokowaniu się bloku otrzymania nakazu. Tego rodzaju działanie jest niezgodne z zasadami, ponieważ blokowanie powinno odbywać się w sposób kontrolowany i zgodny z procedurami, a nie na podstawie oczekiwań czy przypuszczeń. Dodatkowo, możliwość blokowania bloku po wjeździe pociągu i zablokowaniu bloku końcowego jest nieprawidłowa, ponieważ takie działanie wprowadzałoby niebezpieczne sytuacje na torach. Blokowanie powinno być zawsze poprzedzone odpowiednimi sygnałami i procedurami, aby zapewnić, że ruch pociągu jest w pełni kontrolowany. Typowym błędem myślowym wśród operatorów jest mylenie sytuacji, w której działania są podejmowane w oparciu o intuicję, a nie ustalone procedury bezpieczeństwa, co może prowadzić do poważnych incydentów w ruchu kolejowym.