Odpowiedź 3 km/h jest prawidłowa, ponieważ podczas pchania składu na grzbiecie górki rozrządowej kluczowe jest zachowanie odpowiedniej prędkości, aby zapewnić bezpieczeństwo i stabilność operacji. Prędkość 3 km/h jest zgodna z zaleceniami dotyczącymi minimalizowania ryzyka wykolejenia się składów oraz z standardami przewozowymi, które podkreślają znaczenie kontrolowanego ruchu w trudnych warunkach. W praktyce, pchanie na tej prędkości pozwala na lepszą kontrolę nad składem, co jest istotne podczas manewrów w obszarach o zmiennej topografii. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy skład z większym obciążeniem jest kierowany na strome wzniesienie. Przy zachowaniu prędkości 3 km/h, maszynista ma wystarczającą możliwość reagowania na nieprzewidziane okoliczności, takie jak zmiana stanu torowiska lub reakcja innych uczestników ruchu. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa przewozów towarowych oraz osobowych.
Wybór większej prędkości, takiej jak 10 km/h, 5 km/h czy 7 km/h, może wydawać się uzasadniony na pierwszy rzut oka, jednak w kontekście pchania składu na grzbiecie górki rozrządowej jest to błędne podejście. Prędkości te mogą prowadzić do sytuacji, w których skład stanie się niestabilny, co zwiększa ryzyko wykolejenia. Wysoka prędkość pchania w trudnych warunkach terenowych często wiąże się z ograniczoną możliwość reakcji na nagłe zmiany sytuacji, co jest kluczowe w operacjach kolejowych. Próba pchania z prędkością 5 km/h lub 7 km/h również nie uwzględnia specyfiki górki rozrządowej. Gdy skład zaczyna zjeżdżać w dół z górki, zwiększona prędkość pchania może spowodować, że siła naciągu nie będzie wystarczająca do kontrolowania ruchu składu, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Typowym błędem myślowym jest założenie, że większa prędkość zawsze oznacza szybsze zakończenie operacji, podczas gdy w rzeczywistości bezpieczeństwo i kontrola są znacznie ważniejsze. Przykłady takich sytuacji można znaleźć w raportach o wypadkach kolejowych, gdzie nadmierna prędkość była jednym z kluczowych czynników prowadzących do incydentów. Dlatego ważne jest, aby w operacjach kolejowych stosować się do zalecanych norm prędkości, które zapewniają nie tylko efektywność, ale przede wszystkim bezpieczeństwo pracy na torach.