Kwalifikacja: TKO.07 - Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
Przejazd pociągu po torze lewym obok posterunku odstępowego, gdy tor lewy jest zamknięty, odbywa się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Przejazd pociągu po torze lewym obok posterunku odstępowego bez semafora przy torze lewym, w czasie zamknięcia jednego z torów, odbywa się na sygnał ręczny "do mnie" podany przez dyżurnego ruchu. Jest to zgodne z procedurami bezpieczeństwa, które nakładają na dyżurnych obowiązek zapewnienia kontroli nad ruchem pociągów w sytuacjach wyjątkowych. Sygnał ręczny "do mnie" jest jednoznacznym poleceniem do zatrzymania się i oczekiwania na instrukcje lub dozwolenie na kontynuowanie jazdy. Przykładowo, w przypadku awarii semafora lub konieczności przekroczenia zamkniętego toru, dyżurny ruchu ma pełne prawo do wydania takiego sygnału, co zapewnia, że ruch pociągu jest nadzorowany i bezpieczny. Użycie sygnałów ręcznych w takich sytuacjach jest standardem branżowym, który ma na celu minimalizowanie ryzyka i zapewnienie nieprzerwanego oraz bezpiecznego transportu kolejowego.
Odpowiedzi takie jak "po wyświetleniu sygnału zastępczego", "po otrzymaniu rozkazu pisemnego 'S'" oraz "na podstawie radiotelefonicznego zapowiadania pociągów" nie są zgodne z obowiązującymi procedurami w sytuacji opisanego zadania. Sygnał zastępczy jest stosowany w przypadku, gdy semafor jest uszkodzony lub nie działa, a sytuacja na torach wymaga zastosowania alternatywnego sygnalizowania. Jednak w kontekście pytania, wskazanie toru lewego obok posterunku odstępowego bez semafora oznacza, że dyżurny musi bezpośrednio kontrolować ruch pociągów w oparciu o sygnały ręczne. Rozkaz pisemny "S" dotyczy sytuacji, w których pociąg ma być przekierowany lub wstrzymany w miejscu, które jest wyraźnie oznaczone, co nie ma zastosowania w przypadku awarii czy zamknięcia toru. Radiotelefoniczne zapowiadania pociągów mogą być używane do ogólnych komunikatów, ale nie zastępują one konieczności wydania bezpośrednich sygnałów, które mają na celu szybką i klarowną komunikację w krytycznych momentach. Ignorowanie procedur związanych z ręcznym sygnalizowaniem w takich sytuacjach może prowadzić do nieporozumień i poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego.