Przejazd pociągu po torze lewym obok posterunku odstępowego bez semafora przy torze lewym, w czasie zamknięcia jednego z torów, odbywa się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Przejazd pociągu po torze lewym obok posterunku odstępowego bez semafora przy torze lewym, w czasie zamknięcia jednego z torów, odbywa się na sygnał ręczny "do mnie" podany przez dyżurnego ruchu. Jest to zgodne z procedurami bezpieczeństwa, które nakładają na dyżurnych obowiązek zapewnienia kontroli nad ruchem pociągów w sytuacjach wyjątkowych. Sygnał ręczny "do mnie" jest jednoznacznym poleceniem do zatrzymania się i oczekiwania na instrukcje lub dozwolenie na kontynuowanie jazdy. Przykładowo, w przypadku awarii semafora lub konieczności przekroczenia zamkniętego toru, dyżurny ruchu ma pełne prawo do wydania takiego sygnału, co zapewnia, że ruch pociągu jest nadzorowany i bezpieczny. Użycie sygnałów ręcznych w takich sytuacjach jest standardem branżowym, który ma na celu minimalizowanie ryzyka i zapewnienie nieprzerwanego oraz bezpiecznego transportu kolejowego.
Odpowiedzi takie jak "po wyświetleniu sygnału zastępczego", "po otrzymaniu rozkazu pisemnego 'S'" oraz "na podstawie radiotelefonicznego zapowiadania pociągów" nie są zgodne z obowiązującymi procedurami w sytuacji opisanego zadania. Sygnał zastępczy jest stosowany w przypadku, gdy semafor jest uszkodzony lub nie działa, a sytuacja na torach wymaga zastosowania alternatywnego sygnalizowania. Jednak w kontekście pytania, wskazanie toru lewego obok posterunku odstępowego bez semafora oznacza, że dyżurny musi bezpośrednio kontrolować ruch pociągów w oparciu o sygnały ręczne. Rozkaz pisemny "S" dotyczy sytuacji, w których pociąg ma być przekierowany lub wstrzymany w miejscu, które jest wyraźnie oznaczone, co nie ma zastosowania w przypadku awarii czy zamknięcia toru. Radiotelefoniczne zapowiadania pociągów mogą być używane do ogólnych komunikatów, ale nie zastępują one konieczności wydania bezpośrednich sygnałów, które mają na celu szybką i klarowną komunikację w krytycznych momentach. Ignorowanie procedur związanych z ręcznym sygnalizowaniem w takich sytuacjach może prowadzić do nieporozumień i poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego.