Telefoniczne zapowiadanie pociągów na szlaku z samoczynną blokadą liniową należy wprowadzić, gdy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, że dwa pierwsze odcinki oddalania wskazują stale zajętość, jest prawidłowa, ponieważ telefoniczne zapowiadanie pociągów na szlaku z samoczynną blokadą liniową powinno być stosowane w sytuacji, gdy istnieje ryzyko, że pociąg może wjechać na zajęty odcinek toru. W przypadku, gdy dwa pierwsze odcinki oddalania są zajęte, oznacza to, że są one w stanie uniemożliwiającym wjazd kolejnych pociągów. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy na torze dochodzi do awarii lub opóźnienia, co zmusza dyżurnego ruchu do podjęcia działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Stosowanie telefonicznych zapowiedzi w takich warunkach jest standardową praktyką, która wynika z przepisów dotyczących ruchu kolejowego, mających na celu zapobieganie kolizjom oraz zapewnienie ciągłości i bezpieczeństwa transportu. Dobrą praktyką jest również regularne szkolenie personelu w zakresie procedur związanych z samoczynną blokadą liniową oraz monitorowanie sytuacji na torach, aby w odpowiednim czasie podejmować właściwe decyzje.
Odpowiedzi sugerujące, że telefoniczne zapowiadanie pociągów na szlaku z samoczynną blokadą liniową należy wprowadzić w momencie zajętości dwóch sąsiednich odstępów lub wyjazdu pociągu na sygnał zastępczy, są błędne, ponieważ nie uwzględniają kluczowych zasad bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zajętość dwóch sąsiednich odstępów nie koniecznie oznacza zagrożenie dla ruchu pociągów, ponieważ mogą one być zajęte przez inne pociągi, które są odpowiednio zabezpieczone. W sytuacji, gdy wyjazd pociągu odbywa się na sygnał zastępczy, musi być to dokładnie zdefiniowane i kontrolowane przez odpowiednie służby, co nie wymaga automatycznie wprowadzenia telefonicznych zapowiedzi. Natomiast wskazanie, że samoczynna blokada liniowa jest trzystawna jednokierunkowa, wprowadza w błąd, gdyż sama konstrukcja blokady nie determinuje potrzeby zapowiedzi pociągów. Samoczynna blokada liniowa ma na celu kontrolowanie ruchu w określonym kierunku, a wprowadzenie zapowiedzi powinno być uzależnione od rzeczywistej sytuacji na torze i stanu zajętości odcinków. Prawidłowe podejście wymaga od dyżurnych ruchu znajomości przepisów oraz umiejętności oceny sytuacji na torze, aby podejmować decyzje oparte na realnych danych, a nie na ogólnych zasadach.