W celu wyświetlenia wskaźnika W24 razem z sygnałem zezwalającym na semaforze przy wyjeździe pociągu na tor lewy dyżurny ruchu musi
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź, czyli użycie przycisku 'NO' przed przyciskiem sygnałowym, jest kluczowe dla prawidłowego działania systemu sygnalizacji kolejowej. Przyciski te mają swoje określone funkcje, a ich właściwe użycie zapewnia bezpieczeństwo i efektywność operacji związanych z ruchem pociągów. W przypadku, gdy dyżurny ruchu chce wyświetlić wskaźnik W24, czyli sygnał informujący o zezwoleniu na wjazd pociągu na tor lewy, konieczne jest wcześniejsze naciśnięcie przycisku 'NO'. To działanie powoduje, że sygnał zostaje aktywowany w sposób, który jest zgodny z procedurami operacyjnymi. Przykładowo, w sytuacji, gdy pociąg ma wyjechać z stacji na tor lewy, użycie przycisku 'NO' wskazuje, że sygnał jest zgodny z aktualnym stanem torów i nie ma przeszkód w ruchu. Właściwe stosowanie tego przycisku jest zgodne z normami bezpieczeństwa, zapewniając, że żaden pociąg nie wjedzie na tor, na którym mogą występować zagrożenia. Wiedza na temat funkcji przycisków sygnałowych jest niezbędna dla dyżurnych, aby podejmować właściwe decyzje w dynamicznych warunkach pracy.
Użycie przycisku 'NP' razem z sygnałowym, 'DPo' lub wyświetlanie i wygaszanie tarczy manewrowej może prowadzić do nieporozumień w kontekście działania sygnalizacji kolejowej. Przycisk 'NP' jest przeznaczony do innych operacji i nie jest odpowiedni w kontekście włączania sygnału W24. Naciśnięcie tego przycisku może spowodować, że sygnał W24 nie zostanie aktywowany lub zostanie aktywowany w nieodpowiednim momencie, co może prowadzić do kolizji lub niebezpiecznych sytuacji na torach. Z kolei przycisk 'DPo', jako doraźny, również nie jest właściwy, gdyż jego użycie jest ograniczone do specyficznych warunków awaryjnych lub gdy wymagana jest szybka interwencja. Dodatkowo, wyświetlanie i wygaszanie tarczy manewrowej nie jest procedurą związaną z aktywacją wskaźnika W24. Tarcze manewrowe są z reguły używane w przypadku manewrów na stacji, a ich aktywacja nie wpływa na sygnały wyjazdowe na torach. Właściwe zrozumienie roli i funkcji poszczególnych przycisków w systemie sygnalizacji kolejowej jest kluczowe, aby unikać błędów, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. Niezrozumienie tych zasad może wynikać z braku doświadczenia lub niedostatecznego szkolenia, co podkreśla konieczność ciągłego kształcenia i testowania wiedzy pracowników w zakresie procedur sygnalizacyjnych.