W dzienniku ruchu w rubryce 6 "pociąg przyjechał" dyżurny ruchu notuje czas przyjazdu pociągu w formie ułamka w przypadku, gdy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, zgodnie z którą czas przyjazdu pociągu różni się od czasu blokowania bloku końcowego co najmniej o 1 minutę, jest poprawna, ponieważ jest zgodna z zasadami prowadzenia ruchu kolejowego. Taki zapis w dzienniku ruchu ma istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz skuteczności operacji kolejowych. W przypadku, gdy różnica czasowa wynosi co najmniej jedną minutę, dyżurny ruchu ma pewność, że pociąg rzeczywiście dotarł do punktu przybycia po zakończeniu blokady, co pozwala na uniknięcie potencjalnych kolizji. Przykładowo, w sytuacji, gdy pociąg przyjeżdża z opóźnieniem, a różnica w czasie wynosi więcej niż minutę, operatorzy mogą podjąć odpowiednie działania, takie jak dostosowanie rozkładów jazdy lub informowanie pasażerów o zmianach. W standardach operacyjnych, takich jak PN-EN 15531, podkreśla się znaczenie odpowiedniej dokumentacji w dzienniku ruchu, co zwiększa efektywność zarządzania ruchem oraz minimalizuje ryzyko incydentów.
Wszystkie pozostałe odpowiedzi nie spełniają kryteriów umożliwiających zapisanie czasu przyjazdu pociągu w formie ułamka. Po pierwsze, twierdzenie o ruchu pociągów prowadzonym na podstawie radiotelefonicznego zapowiadania nie ma związku z wymogiem różnicy czasowej. W rzeczywistości, zapowiadanie radiowe jest jedynie procedurą informacyjną, która nie wpływa na formalności związane z rejestracją przyjazdu pociągu. Z kolei wskazanie na telefoniczne zapowiadanie pociągów na kilku szlakach również nie odnosi się do kluczowego aspektu różnicy czasowej, co sprawia, że nie ma podstaw do takiego zapisu. Ponadto, sytuacja, w której wyprawiono dwa pociągi podczas przerwy w łączności, jest bardziej kwestią operacyjną, która nie odnosi się bezpośrednio do zasadności dokumentacji przyjazdu pociągu. W takich przypadkach, brak łączności nie pozwala na adekwatne monitorowanie oraz kontrolę ruchu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa. Typowym błędem jest koncentrowanie się na procedurach zapowiadania, zamiast na istotnych kryteriach bezpieczeństwa, takich jak różnica czasowa, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących rejestracji czasu przyjazdu pociągu.