W jakiej odległości od przeszkody należy ustawić tarczę zatrzymania D- l "Stój" na posterunku odgałęźnym?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź '100 metrów w osi toru' jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz standardami dla sygnalizacji kolejowej, tarcza zatrzymania D-l 'Stój' powinna być ustawiona w odległości 100 metrów od przeszkody w osi toru. Wskazanie takiej odległości ma na celu zapewnienie odpowiedniego czasu na reakcję maszynisty i minimalizację ryzyka wypadków. Umożliwia to także zachowanie odpowiedniego marginesu bezpieczeństwa, co jest kluczowe w kontekście operacji kolejowych. Przykładowo, w sytuacjach awaryjnych, gdzie konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie pociągu, taka odległość daje czas na wyhamowanie, zwłaszcza w przypadku pociągów towarowych, które mają większą masę i dłuższy czas hamowania. Ustawienie tarczy w odpowiedniej odległości jest także zgodne z ogólnymi zasadami organizacji ruchu kolejowego, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
Wybór innych opcji, jak np. '200 metrów w osi toru' czy '100 metrów po prawej stronie toru', prowadzi do istotnych nieporozumień dotyczących zasadności i bezpieczeństwa ustawienia sygnalizacji. Odpowiedź mówiąca o 200 metrach w osi toru nie uwzględnia praktycznych aspektów reakcji pociągu na sygnał zatrzymania. Zbyt duża odległość może spowodować, że maszynista nie zdąży zareagować w odpowiednim czasie, co zwiększa ryzyko wypadku. Z kolei ustawienie tarczy po prawej stronie toru jest sprzeczne z zasadami sygnalizacji kolejowej, które wymagają, by sygnały były umiejscowione w osi toru, aby były dobrze widoczne dla maszynistów zarówno z daleka, jak i podczas zbliżania się do nich. Ustawienie sygnalizacji w niewłaściwy sposób może prowadzić do dezorientacji i błędów w ocenie sytuacji. Kluczowe jest, aby zastosować się do ustalonych norm i regulacji, które są efektem wieloletnich badań oraz praktyki w zakresie bezpieczeństwa kolejowego. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym wypadków kolejowych, które mogłyby być uniknięte dzięki przestrzeganiu standardów.