W którym przypadku w dzienniku ruchu w rubryce 6 "pociąg przyjechał" dyżurny ruchu notuje czas przyjazdu pociągu w formie ułamka?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Prawidłowa odpowiedź wskazuje, że w sytuacji, gdy czas przyjazdu pociągu różni się od czasu blokowania bloku końcowego co najmniej o 1 minutę, dyżurny ruchu jest zobowiązany do notowania tego czasu w formie ułamka. Praktyka ta ma na celu dokładne śledzenie ruchu pociągów i zapewnienie ich bezpieczeństwa, co jest kluczowym elementem w zarządzaniu ruchem kolejowym. Użycie ułamka w zapisie czasu pozwala na precyzyjne określenie momentu przyjazdu pociągu w kontekście rozkładu jazdy oraz istniejących opóźnień. Normy branżowe, takie jak Instrukcja o ruchu kolejowym, podkreślają znaczenie dokumentacji czasów przybycia i odjazdu pociągów, co wspiera nie tylko bezpieczeństwo, ale także optymalizację przepływu ruchu. Taki zapis umożliwia także analizę i późniejsze podejmowanie decyzji dotyczących zarządzania flotą pociągów oraz planowania dalszych operacji na szlakach. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której pociąg przyjeżdża z opóźnieniem, a dyżurny ruchu musi odpowiednio zaktualizować dane w systemie, co pozwala na lepsze zarządzanie kolejnymi pociągami i minimalizację ryzyka kolizji.
Nieprawidłowe odpowiedzi opierają się na fałszywych założeniach dotyczących procedur zapowiadania pociągów oraz ich wpływu na notowanie czasu przyjazdu. Stwierdzenie o telefonicznym zapowiadaniu pociągów na kilku szlakach nie ma związku z wymogiem zapisu czasu w formie ułamka. Tego rodzaju zapowiadanie nie wpływa na sposób dokumentacji czasów w dzienniku ruchu. Ruch pociągów prowadzony na podstawie radiotelefonicznego zapowiadania również nie dostarcza podstaw do zapisu w formie ułamka, ponieważ procedury te dotyczą głównie komunikacji i nie mają bezpośredniego związku z różnicą czasu przyjazdu. Z kolei sytuacja, w której wyprawiono dwa pociągi podczas przerwy w łączności, także nie uzasadnia zapisu w formie ułamka, gdyż kluczowe w tym kontekście jest, aby różnica czasowa pomiędzy przybyciem pociągu a czasem blokowania była wystarczająca do dokonania takiego zapisu. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków często związane są z myleniem procedur zapowiadania z wymaganiami dokumentacyjnymi. Właściwe gesty w zarządzaniu ruchem i jego dokumentacją są kluczowe dla utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa oraz efektywności operacyjnej w branży kolejowej.