W przypadku niezwolnienia elektrycznej zastawki nad blokiem końcowym, po wjeździe pociągu na stację na sygnał zezwalający na semaforze, dyżurny ruchu powinien odpisać usterkę w książce srk E-1758 oraz
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź dotycząca wprowadzenia telefonicznego zapowiadania pociągów oraz powiadomienia automatyka jest poprawna, ponieważ w sytuacji, gdy elektryczna zastawka nie została zwolniona, konieczne jest podjęcie działań, które zapewnią bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Telefoniczne zapowiadanie pociągów to procedura, która pozwala na informowanie maszynistów o istniejących utrudnieniach oraz o konieczności podjęcia dodatkowych środków ostrożności. Współpraca z automatykiem jest również niezbędna, aby zdiagnozować problem z zastawką i podjąć odpowiednie kroki naprawcze. Działania te są zgodne z wytycznymi regulującymi organizację pracy na stacjach i zapewniają ciągłość bezpiecznego ruchu, co jest kluczowe w kontekście minimalizacji ryzyka wypadków kolejowych. Przykładem zastosowania tej procedury może być sytuacja, w której pociąg zbliża się do stacji, a dyżurny ruchu, będąc świadomym awarii, wprowadza zapowiadanie, co pozwala na skuteczną koordynację działań oraz zachowanie bezpieczeństwa.
Wybór wprowadzenia telefonicznego polecania i zgłaszania drogi przebiegu jako rozwiązania może prowadzić do poważnych nieprawidłowości w organizacji ruchu kolejowego. Telefoniczne polecanie i zgłaszanie drogi przebiegu nie jest wystarczające w sytuacji, gdy elektryczna zastawka nie została zwolniona, ponieważ taka procedura nie uwzględnia odpowiednich działań zabezpieczających. To podejście może prowadzić do nieprawidłowego zrozumienia sytuacji na stacji i potencjalnego ryzyka kolizji, szczególnie jeżeli inny pociąg nie zostanie odpowiednio zapowiedziany lub nie otrzyma informacji o problemie. Ponadto, zwolnienie zastawki ręcznie, choć teoretycznie jest rozwiązaniem, w praktyce nie zawsze jest zalecane, zwłaszcza gdy brakuje odpowiednich procedur czy liczników, ponieważ może to wpłynąć na bezpieczeństwo operacji. Ręczne zwolnienie zastawki bez odpowiednich zabezpieczeń i informacji o ruchu pociągów prowadzi do sytuacji, w których mogą wystąpić błędy w komunikacji i nieprzewidziane zdarzenia. Dlatego kluczowe jest, aby dyżurny ruchu przestrzegał ustalonych procedur, w tym wprowadzał telefoniczne zapowiadanie pociągów, co zapewnia niezbędną kontrolę nad ruchem oraz zwiększa bezpieczeństwo na stacji. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które nakładają na pracowników odpowiedzialność za właściwe informowanie o każdej usterce oraz jej konsekwencjach dla ruchu kolejowego.