Prędkość wjazdu pociągu na tor zakończony kozłem oporowym nie powinna przekraczać 20 km/h, co wynika z przepisów dotyczących bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Kozły oporowe są konstrukcjami zabezpieczającymi, zapobiegającymi wykolejeniu się taboru oraz chroniącymi przed skutkami ewentualnych kolizji. Wjazd z wyższą prędkością może spowodować niewłaściwe działanie tych zabezpieczeń, co w ekstremalnych przypadkach może prowadzić do katastrof. Przykładem zastosowania tej zasady są stacje kolejowe, w których pociągi kończą bieg, a ich operatorzy są zobowiązani do przestrzegania ustalonych limitów prędkości. Standardy określające maksymalne prędkości w rejonie kozłów oporowych są regulowane przez krajowe oraz międzynarodowe przepisy, takie jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), które zapewniają spójność i bezpieczeństwo w międzynarodowym ruchu kolejowym. Przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka oraz zapewnienia maksymalnej ochrony zarówno dla pasażerów, jak i dla infrastruktury kolejowej.
Wybór odpowiedzi innej niż 20 km/h może wynikać z niepełnego zrozumienia zasad bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz funkcji, jaką pełnią kozły oporowe. W przypadku prędkości 30 km/h lub 40 km/h, można błędnie założyć, że wyższa prędkość zbliżenia do kozła oporowego jest akceptowalna, co jest niezgodne z zasadami bezpieczeństwa. W rzeczywistości, pociąg wjeżdżający na tor zakończony kozłem oporowym z tak dużą prędkością naraża się na poważne ryzyko wykolejenia lub uszkodzenia sprzętu. Wybór 15 km/h jako maksymalnej prędkości również nie jest prawidłowy, ponieważ chociaż jest to wartość niższa niż 20 km/h, nie uwzględnia on obowiązujących norm i regulacji, które precyzyjnie określają dozwolone limity. W praktyce, określenie właściwej prędkości wjazdu wymaga zrozumienia dynamiki pociągu oraz wpływu, jaki jego masa i prędkość mają na zdolność do zatrzymania się w bezpieczny sposób. Zbyt niska prędkość, jak 15 km/h, może również prowadzić do problemów operacyjnych, takich jak zmniejszona efektywność pracy stacji. Ważne jest, aby operatorzy oraz personel kolejowy byli odpowiednio przeszkoleni i świadomi tych zasad, aby uniknąć mylnych interpretacji oraz zapewnić bezpieczeństwo na torach.