Kategorie:  Ruch pociągów  Sygnały i oznakowanie 
Prędkość wjazdu pociągu na tor zakończony kozłem oporowym nie powinna przekraczać 20 km/h, co wynika z przepisów dotyczących bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Kozły oporowe są konstrukcjami zabezpieczającymi, zapobiegającymi wykolejeniu się taboru oraz chroniącymi przed skutkami ewentualnych kolizji. Wjazd z wyższą prędkością może spowodować niewłaściwe działanie tych zabezpieczeń, co w ekstremalnych przypadkach może prowadzić do katastrof. Przykładem zastosowania tej zasady są stacje kolejowe, w których pociągi kończą bieg, a ich operatorzy są zobowiązani do przestrzegania ustalonych limitów prędkości. Standardy określające maksymalne prędkości w rejonie kozłów oporowych są regulowane przez krajowe oraz międzynarodowe przepisy, takie jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), które zapewniają spójność i bezpieczeństwo w międzynarodowym ruchu kolejowym. Przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka oraz zapewnienia maksymalnej ochrony zarówno dla pasażerów, jak i dla infrastruktury kolejowej.