Za pierwszym pociągiem dyżurny ruchu może wyprawić drugi pociąg na tor zamknięty pod warunkiem, że
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Druga odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z zasadami ruchu kolejowego, dyżurny ruchu ma obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa operacji na torach. W sytuacji, gdy pierwszy pociąg jest już w ruchu, a drugi pociąg ma być wyprawiony na tor, niezwykle istotne jest, aby dyżurny ruchu przekazał informację o jeździe pierwszego pociągu. Oznacza to, że drugi pociąg musi uzyskać pełną świadomość sytuacji na torze, zanim ruszy. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu ruchem kolejowym, które stawiają na priorytet bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, w której dyżurny ruchu musi wprowadzić dodatkowe środki ostrożności, na przykład przez użycie sygnałów ostrzegawczych lub komunikację radiową, aby upewnić się, że wszystkie pociągi są prawidłowo informowane o ruchu na torach, co minimalizuje ryzyko kolizji.
Odpowiedzi, które wskazują na potrzebę uzyskania zgody dyspozytora liniowego lub wystawienia rozkazu pisemnego 'S', są mylne, ponieważ nie uwzględniają kluczowej zasady bezpieczeństwa. Uzyskanie zgody dyspozytora jest procedurą administracyjną, ale nie gwarantuje, że tor, na który ma być wyprawiony drugi pociąg, jest w pełni bezpieczny, zwłaszcza jeśli nie ma potwierdzenia o jeździe pierwszego pociągu. Z kolei wystawienie rozkazu pisemnego 'S' jest również tylko częścią formalności, która nie może zastąpić rzeczywistej informacji o ruchu pierwszego pociągu. Kolejny błąd wynika z przekonania, że pora dnia może wpływać na możliwość wyprawienia pociągu na tor zamknięty. W rzeczywistości, kluczowym elementem jest zapewnienie, że wszelkie ruchy kolejowe odbywają się w pełni świadomej i bezpiecznej atmosferze, niezależnie od pory dnia. Takie podejście odzwierciedla fundamentalną zasadę w ruchu kolejowym, jaką jest maksymalizacja bezpieczeństwa operacyjnego, co jest poparte normami branżowymi i regulacjami ruchu kolejowego.