Za pomocą rozkazu pisemnego "O" dyżurny ruchu przekazuje polecenie ostrożnej jazdy z jednoczesnym zmniejszeniem prędkości jazdy w przypadku
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź odnosząca się do braku znajomości obsługiwanego odcinka przez drużynę trakcyjną jest poprawna, ponieważ w takim przypadku kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zgodnie z regulacjami, dyżurny ruchu ma obowiązek przekazywać polecenie ostrożnej jazdy w sytuacjach, gdy drużyna trakcyjna nie ma pełnej wiedzy na temat specyfiki danego odcinka torów, co może obejmować różne czynniki, takie jak stan infrastruktury, rodzaj toru czy obecność przeszkód. Przykładowo, jeśli drużyna trakcyjna nie zna danego miejsca, mogą wystąpić trudności w ocenie, czy można jechać z normalną prędkością, co może prowadzić do zagrożeń. W takich sytuacjach polecenie ostrożnej jazdy, z jednoczesnym zmniejszeniem prędkości, staje się kluczowym narzędziem zwiększającym bezpieczeństwo, albowiem redukuje ryzyko wypadków. Dobre praktyki w branży kolejowej sugerują, że regularne szkolenia oraz wymiana informacji o obsługiwanych trasach powinny być standardem, co pomaga w podnoszeniu świadomości oraz umiejętności drużyn trakcyjnych.
Pozostałe odpowiedzi nie są zgodne z zasadami bezpieczeństwa kolejowego, ponieważ nie uwzględniają kluczowych czynników, które mogą wpływać na bezpieczne prowadzenie pociągu. Na przykład, stwierdzenie, że dyżurny może wydawać polecenie ostrożnej jazdy w przypadku zezwolenia na przejechanie obok tarczy zatrzymania D 1 'Stój' jest błędne, gdyż takie zezwolenie jest sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa - tarcza zatrzymania sygnalizuje, że pociąg powinien się zatrzymać i nie ma możliwości, by podejmować jazdę bezpośrednio po jej minięciu. Inna odpowiedź, wskazująca na wstawienie i jazdę po torach pojazdu szynowo-drogowego, również jest myląca, ponieważ w takim przypadku kluczowe jest przestrzeganie zasad dotyczących ruchu tych pojazdów w kontekście omijania przeszkód. Wreszcie, wskazanie na wydawanie zezwolenia na jazdę manewrową taboru w kierunku szlaku, poza ustaloną granicę przetaczania, jest niezgodne z prawidłowym postępowaniem, gdyż takie działania powinny zawsze poprzedzać dokładne zaplanowanie ruchu oraz przeszkolenie drużyny trakcyjnej. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym wypadków, co podkreśla znaczenie znajomości obsługiwanego odcinka jako fundamentalnego warunku bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.