Zasadnicza prędkość jazdy manewrowej wynosi 25 km/h, co jest wartością ustaloną w przepisach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ta prędkość ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa podczas manewrów, takich jak wjazd na teren stacji, wyjazd z niej, a także przemieszczenie się w obrębie zakładu. Wartość ta może być stosowana w różnych kontekstach, takich jak transport towarów koleją, gdzie precyzyjne limity prędkości są kluczowe dla zapewnienia zarówno efektywności, jak i bezpieczeństwa operacji. Stosowanie się do tej zasady daje operatorom systemów transportowych możliwość lepszej kontroli nad sytuacjami kryzysowymi, a także zmniejsza ryzyko wypadków. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której pociąg wjeżdża na stację towarową, potrzebuje on ograniczonej prędkości, aby móc bezpiecznie manewrować w wąskich przestrzeniach oraz w pobliżu osób pracujących w tym obszarze. To podejście jest zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa w transporcie, które podkreślają znaczenie odpowiedniego dostosowania prędkości do specyfiki wykonania manewru.
Prędkości 40 km/h, 20 km/h i 15 km/h w kontekście jazdy manewrowej są błędne z kilku kluczowych powodów. Odpowiedź 40 km/h jest wyraźnie zbyt wysoka dla manewrów, które wymagają dużej ostrożności i precyzyjnego sterowania. Tego typu prędkość stwarza ryzyko kolizji oraz wypadków, zwłaszcza w obszarach o dużym natężeniu ruchu pieszych i innych pojazdów. Odpowiedź 20 km/h, choć bardziej odpowiednia niż 40 km/h, nadal nie odpowiada rzeczywistym wymaganiom bezpieczeństwa, ponieważ nie uwzględnia potrzeby elastycznego podejścia do zmieniających się warunków na torach. W praktyce, w niektórych sytuacjach, takie jak manewrowanie w wąskich, zatłoczonych przestrzeniach, prędkość 20 km/h może być zbyt wysoka, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Z kolei prędkość 15 km/h, chociaż wydaje się bezpieczna, może być niewystarczająca w kontekście efektywności operacyjnej. Przeciągnięcie czasu manewrów z powodu zbyt niskiej prędkości mogłoby prowadzić do opóźnień w harmonogramie przewozów, co jest niepożądane w branży transportowej. W związku z tym, wybór odpowiedniej prędkości jazdy manewrowej powinien opierać się na przemyślanej analizie ryzyk oraz na zasadach bezpieczeństwa, które wskazują na optymalny kompromis między efektywnością a bezpieczeństwem. W praktyce, stosowanie się do ustalonej wartości 25 km/h minimalizuje ryzyko, jednocześnie zapewniając odpowiednią dynamikę operacji.