Poprawna odpowiedź wynosi 70 wagonów, co obliczamy z uwagi na znaczenie współczynnika pracy manewrowej, który określa efektywność lokomotywy manewrowej w realizacji zadań w danym czasie. W analizowanym przypadku, lokomotywa podstawiła 200 wagonów, rozrządziła 4 składy po 40 wagonów (łącznie 160 wagonów), a także zestawiła 4 składy po 50 wagonów (łącznie 200 wagonów). Współczynnik pracy manewrowej jest zatem sumą wagonów rozrządzonych i zestawionych, podzieloną przez czas pracy. Zatem mamy: (160 + 200) wagonów / 8 godzin = 70 wagonów/godzinę. Wartość ta wskazuje na wydajność lokomotywy oraz jej zdolność do realizacji zadań w krótkim czasie. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce i transporcie kolejowym, ponieważ pozwala na właściwe planowanie i alokację zasobów, co w efekcie zwiększa efektywność operacyjną systemu. Ustalanie współczynnika pracy manewrowej jest również związane z optymalizacją tras i harmonogramów, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży. Warto regularnie analizować te wskaźniki, aby zidentyfikować obszary do poprawy oraz zwiększyć konkurencyjność w branży transportowej.
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, zauważamy, że mogą one wynikać z niezrozumienia tego, czym jest współczynnik pracy manewrowej oraz jak się go oblicza. Odpowiedzi 40, 60 oraz 80 wagonów mogą sugerować, że osoby odpowiadające na pytanie nie wzięły pod uwagę całościowych danych dotyczących pracy lokomotywy. Współczynnik ten powinien być obliczany na podstawie wszystkich wagonów, które lokomotywa rozrządziła oraz zestawiła w danym czasie, a nie tylko na podstawie jednego z tych elementów. Przykładowo, wybierając wartość 40 wagonów, można zakładać, że chodzi jedynie o wagony z jednego typu operacji, co jest błędne. Z kolei odpowiedź 80 wagonów, mogąca sugerować wysoki poziom efektywności, nie odzwierciedla rzeczywistego wykonania pracy, ponieważ nie uwzględnia sumarycznej liczby wagonów podstawiących w analizowanym okresie. Takie podejście prowadzi do zafałszowania rzeczywistych wyników oraz ogranicza możliwość obiektywnej analizy efektywności operacyjnej lokomotywy. Zrozumienie podstawowych zasad obliczania współczynnika pracy manewrowej jest kluczowe dla zarządzania operacjami kolejowymi i optymalizacji procesów transportowych. Pracownicy sektora kolejowego powinni regularnie odnawiać swoją wiedzę na temat standardów branżowych dotyczących efektywności manewrowej, aby móc podejmować świadome decyzje operacyjne i zarządzać zasobami w sposób efektywny.