Lokomotywa serii ST 44, znana również jako "gagarin", to maszyna o dużej mocy, która została zaprojektowana do obsługi pociągów towarowych na liniach niezelektryfikowanych. Charakteryzuje się ona zdolnością do ciągnięcia ciężkich składów, co czyni ją idealnym wyborem dla transportu ładunków o masie ogólnej do 1600 ton. Dzięki silnikom o dużej mocy oraz zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, ST 44 jest w stanie efektywnie poruszać się po trasach o różnym nachyleniu. W praktyce, lokomotywy te są często wykorzystywane w transporcie surowców, takich jak węgiel, ruda metali czy kontenery. Warto zauważyć, że zgodnie z obowiązującymi standardami, dobór lokomotywy do przewozu określonych ładunków powinien uwzględniać nie tylko masę, ale i warunki panujące na trasie oraz specyfikę przewożonych towarów. ST 44 jest zatem doskonałym przykładem lokomotywy, która spełnia te kryteria.
Wybór lokomotywy do obsługi pociągów towarowych o masie ogólnej 1 600 ton na linii niezelektryfikowanej powinien być oparty na parametrach technicznych oraz właściwościach trakcyjnych poszczególnych modeli. Lokomotywy takie jak SN 61, SM 03 czy ET 22, chociaż mają swoje unikalne cechy, nie są w stanie efektywnie obsługiwać tak dużych ładunków na niezelektryfikowanych trasach. SN 61 jest kostrukcją przystosowaną głównie do linii zelektryfikowanych i charakteryzuje się mniejszą mocą, co ogranicza jej zdolności trakcyjne w przypadku ciężkich składów. SM 03 to lokomotywa spalinowa, która również nie ma wystarczającej mocy, aby ciągnąć pociągi towarowe o podanej masie na liniach o dużym oporze. Z kolei ET 22, mimo że jest elegancką jednostką elektryczną, nie nadaje się do pracy na liniach niezelektryfikowanych, co w praktyce uniemożliwia jej zastosowanie w tym konkretnym kontekście. Wybór niewłaściwej lokomotywy może prowadzić do problemów z bezpieczeństwem oraz wydajnością transportu, co podkreśla znaczenie właściwego doboru maszyn w zależności od specyfiki zadań transportowych.