Kwalifikacja: TKO.08 - Planowanie i realizacja przewozów kolejowych
Procent niezbędnej masy hamującej powinien być zapisany w karcie próby hamulca w oparciu o
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź na to pytanie dotyczące procentu wymaganej masy hamującej, który należy wpisać do karty próby hamulca, opiera się na informacjach zawartych w wewnętrznym rozkładzie jazdy. Wewnętrzny rozkład jazdy jest kluczowym dokumentem, który zawiera szczegółowe dane dotyczące parametrów ruchu pociągu, w tym jego masy oraz wymaganych parametrów hamowania. Zgodnie z przyjętymi standardami w branży kolejowej, to właśnie te informacje są wykorzystywane do obliczeń związanych z bezpieczeństwem operacji kolejowych. Przykładowo, w przypadku pociągów towarowych, masa hamująca jest szczególnie istotna, aby zapewnić odpowiednią skuteczność hamowania na danym odcinku toru, co wpływa na bezpieczeństwo przewozu towarów. W sytuacjach awaryjnych, odpowiednie dane z rozkładu jazdy pozwalają na szybkie i skuteczne podjęcie działań, co jest kluczowe w kontekście unikania wypadków. Wewnętrzny rozkład jazdy jest zgodny z wytycznymi i regulacjami krajowymi oraz międzynarodowymi w zakresie eksploatacji transportu kolejowego.
Nieprawidłowe odpowiedzi opierają się na założeniach, które nie uwzględniają fundamentów dotyczących obliczeń związanych z masą hamującą. Wskazanie masy ogólnej pociągu jako podstawy do określenia procentu wymaganej masy hamującej może wydawać się logiczne, jednak nie uwzględnia ono zmienności masy w zależności od różnych czynników, takich jak ładunek, warunki atmosferyczne czy stan toru. Masa ogólna nie zawsze odpowiada rzeczywistej masie, która wpływa na wydajność hamowania. Z kolei informacja znajdująca się na ścianie bocznej pojazdu, która często zawiera dane o masie pojazdu, nie jest wystarczająca do obliczenia masy hamującej, ponieważ nie bierze pod uwagę kontekstu operacyjnego, jakim jest pełen skład pociągu i jego rozkład na szlaku. Znajomość szlaku, choć istotna w kontekście bezpieczeństwa i planowania przejazdów, nie dostarcza informacji niezbędnych do obliczeń, które muszą być oparte na precyzyjnych danych zawartych w dokumentacji operacyjnej, takiej jak wewnętrzny rozkład jazdy. Dlatego odpowiedzi te prowadzą do błędnych wniosków i mogą narazić na ryzyko zarówno bezpieczeństwo operacji, jak i efektywność systemu kolejowego.