Sygnał Rt 2 "Pchać powoli" oznacza, że tabor kolejowy może być przemieszczany z prędkością nieprzekraczającą 3 km/h. Jest to najniższa dopuszczalna prędkość, co wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa oraz minimalizacji ryzyka uszkodzeń infrastruktury i taboru. W praktyce, taka prędkość umożliwia precyzyjne manewrowanie pojazdami kolejowymi w obszarach o dużym natężeniu ruchu lub w pobliżu urządzeń technicznych, jak np. zwrotnice, co jest szczególnie istotne podczas operacji rozładunku lub załadunku. Warto również zauważyć, że w sytuacji, gdy tabor jest pchany, kluczowe jest zachowanie dużej ostrożności, ponieważ może to wpływać na stabilność całego składu. Podobne zasady można znaleźć w dokumentach regulujących ruch kolejowy, takich jak Instrukcja o ruchu kolejowym, które podkreślają znaczenie przestrzegania maksymalnych prędkości w celu ochrony personelu oraz pasażerów.
Wybór innych wartości prędkości, takich jak 15 km/h, 7 km/h czy 9 km/h, jest wynikiem nieporozumień dotyczących zasad bezpieczeństwa i procedur obowiązujących w ruchu kolejowym. Prędkości te są zbyt wysokie w kontekście sygnału Rt 2, który wyraźnie wskazuje na konieczność ograniczenia prędkości do 3 km/h. Warto zauważyć, że podana prędkość 15 km/h znacznie przekracza dopuszczalną prędkość podczas pchania taboru, co mogłoby prowadzić do ryzykownych sytuacji, takich jak wykolejenie czy kolizja z innymi składami. Z kolei odczytanie sygnału jako dopuszczającego prędkości 7 km/h czy 9 km/h również sugeruje lekceważenie zasad bezpieczeństwa. Często w takich przypadkach dochodzi do błędnych interpretacji, które mogą wynikać z braku pełnej wiedzy na temat sygnałów i ich kontekstu. Kluczowe jest, aby operatorzy oraz personel kolejowy dokładnie rozumieli znaczenie każdego sygnału, co nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale także sprzyja efektywności operacji kolejowych. W praktyce, przestrzeganie niskich prędkości, takich jak 3 km/h, podczas manewrowania taborami, jest standardem w branży kolejowej, co potwierdzają liczne regulacje i instrukcje dotyczące ruchu kolejowego.